Maak van jouw drankencategorie een duurzame groeimotor met slim keten- en categoriemanagement
De drankenindustrie – van non-alcoholische dranken tot alcohol, koffie en thee – biedt volop kansen om duurzaamheid te integreren en tegelijk inkoop, leveranciersrelaties en kosten te optimaliseren. Hoewel er veel productkennis in de branche aanwezig is, ontbreekt het vaak aan efficiënte zakelijke vaardigheden. Deze masterclass voorziet in die behoefte: je krijgt diepgaande inhoudelijke kennis én praktische tools om veranderingen daadwerkelijk in je organisatie door te voeren.
In deze masterclass krijg je een stevige basis van duurzaam ketenbeheer en portfoliomanagement binnen de drankenketen, én de veranderkundige skills om dit echt in jouw bedrijf te implementeren.
Je leert om met de juiste tools duurzaamheid in de keten te incorporeren en om de selectie en het beheer van het drankenassortiment te optimaliseren. Principes uit succesvol categoriemanagement vertalen we naar slimme en duurzame keuzes voor jouw bedrijf. Daarnaast ontwikkel je stakeholdermanagement en invloedstrategieën om weerstand om te buigen naar betrokkenheid en draagvlak. Dit alles is direct toepasbaar in je eigen organisatie of bedrijf.
Doelgroep
Deze masterclass is bedoeld voor inkopers, F&B managers, ondernemers en categoriemanagers. Ben je nu actief betrokken bent bij de keuzes in het drankenportfolio en wil je stappen maken richting duurzaam ketenbeheer? Deze masterclass biedt relevante en direct toepasbare methoden om jouw beverage management effectief te verbeteren.
Hierna kun je
- Visie naar actie omzetten: van koers bepalen naar concrete initiatieven en de eerste stappen in verandermanagement.
- Keten & data verbinden: duurzame keuzes opzetten in sourcing, supply chain en portfolio.
- Categoriemanagement in de praktijk brengen in lijn met strategische visie.
- Verandermanagement en stakeholders meenemen: weerstand ombuigen, slim onderhandelen en intern draagvlak bouwen.
Te verbeteren competenties
In vier dagen (2+2) werk je aan toekomstbestendig categoriemanagement voor dranken, mét concrete keuzes en uitvoering. Je leert:
- Jouw duurzame strategie aanscherpen en de impact op de hele drankenketen begrijpen
- Jouw keten in kaart brengen en een concrete roadmap, KPI’s en datakompas opstellen
- Stakeholders en het krachtenveld analyseren en gericht beïnvloeden voor meer draagvlak
- Strategische ambities vertalen naar assortiment, prijs, promotie én effectief gedrag & communicatie
- Jouw businesscase uitwerken tot een krachtig Verandercanvas en deze overtuigend presenteren
Met praktijkgerichte opdrachten, herkenbare retail, foodservice en hospitality-cases en fieldwork krijg je tools die je direct kunt inzetten.
Opbouw
Zo ziet de Masterclass eruit
De masterclass bestaat uit twee blokken van twee dagen. We starten iedere dag met relevante theorie en ontwikkelingen, waarna we met cases en discussie de theorie inzichtelijk maken. Op basis van de kennis en casuïstiek bepaal je aan welke eigen case je gaat werken. Tussen de blokken door is er een online afstemmingsmoment waar de deelnemers vragen kunnen stellen aan de docenten.
Op de laatste dag presenteer je je case. De gezamenlijke kennis en ervaring van docenten en je peers draagt bij aan het versterken van jouw oplossing.
Leren op een unieke manier
Persoonlijke aandacht voor jouw situatie vinden we belangrijk. Daarom werk je vanuit de aangereikte theorie, discussies en cases aan een uitdaging in jouw eigen werk. De deelnemers komen uit allerlei bedrijven en organisaties, met name Foodservice en Hospitality. Dit maakt het mogelijk om elkaars kennis en ervaring te verrijken en in dit onderwerp je netwerk te vergroten. Onze docenten zijn professionals uit de onderwijs en praktijk. Dat zorgt voor een programma dat divers en praktijkgericht is, en altijd de laatste trends meeneemt.
We werken in het bruisend hart van Hotel Management School Maastricht, het Teaching Hotel. Het hotel, gevestigd in een oud kasteel, ligt op de campus van de hotelschool, en enthousiaste eerstejaarsstudenten zorgen dat het je aan niets ontbreekt.
Programma
De Masterclass bestaat uit twee keer twee dagen en één online-contact moment tussendoor.
Dag 1 – Fundament duurzame strategie & verandermanagement
We verkennen het fundament & playing field: wetgeving, ESG en ketenlogica, zodat het “waarom”, de basisbegrippen en de impact op de keten helder zijn. Vervolgens verschuiven we van strategie naar gedrag met verandermanagement: de harde kant (toekomstbestendige ketens) én de zachte kant (menselijke verandering) met passende verandermodellen. We kijken van buiten naar binnen naar strategie & waardecreatie om keuzes te maken die bij het bedrijf passen, en verdiepen in vijf veranderlogica’s en hun impact op samenwerking in ketens.
Dag 2 – Implementatie in de keten & stakeholdermanagement
We concretiseren duurzaamheid in de keten met tools, 9R en samenwerking upstream/downstream: van ambitie naar concrete verbeteringen met partners. Daarna werken we aan stakeholdermanagement & krachtenveld: inzicht in belangen, macht en draagvlak; stakeholders analyseren en beïnvloeden. Tot slot implementeren, meten & verantwoorden om prestaties te sturen, te rapporteren en continu te verbeteren, én behandelen we weerstand & het brein: waarom mensen weerstand vertonen en hoe om te gaan met emoties, angst en patronen.
Dag 3 – Categoriemanagement & samenwerken in de keten
We vertalen strategie → categorie: formuleren een categorie/portfolio-kader dat past bij moederstrategie en kanaalkeuzes, incl. het bepalen van categorie-rollen. We schakelen in communiceren in verandering: van informeren naar activeren; om beweging te creëren binnen en buiten de organisatie, ontwerpen van interventies en aanzetten van nieuw gedrag. We zetten het datakompas op: kern-KPI’s en definities voor jaar- en kwartaalbesluiten over assortiment, prijs, voorraad en promoties, met duidelijke timings en eigenaarschap. We gaan van denken naar samen doen: samenwerking tussen afdelingen en met externe partners, gedeelde doelen realiseren, belangen verbinden en actiegericht werken in de keten.
Dag 4 – Implementatie categoriemanagement & eigenaarschap
We borgen portfolio & prijs (beslislogica): selectie en beheer in lijn met strategie; continu optimaliseren op prijs en promoties. We richten het operating model & samenwerking in: discipline over inkoop, sales, logistiek en marketing; afhankelijkheden omzetten met passende communicatie en beïnvloedingsstrategie.
We transformeren weerstand naar ambassadeurschap en eigenaarschap: betrokkenheid, verantwoordelijkheid en duurzame motivatie zodat mensen actief bijdragen aan verandering.
We maken het verandercanvas: concrete mijlpalen, acties en betrokkenen; omgeving actief meenemen en voortgang zichtbaar maken. We sluiten de masterclass af door naar jouw analyse en gekozen oplossing van jouw case te luisteren. We zetten vervolgens de gezamenlijke kennis en ervaring in van docenten en peers voor het versterken van jouw oplossing.
Planning
De Masterclass Future Proof Beverage Management vindt plaats dinsdag 14 en woensdag 15 april (Blok 1) en op
donderdag 4 en vrijdag 5 juni 2026 (Blok 2).
Je bent van harte welkom vanaf 9.30 uur en we starten om 10u met de Masterclass. We werken dag 1 en 3 door tot 20.00 uur. Erna dineren we samen en is er volop gelegenheid voor collegiale uitwisseling. Dag 2 en 4 starten we om 9.00 uur. We werken door tot 18 uur en sluiten af met een kort werkdiner.
Je kunt inschrijven tot vier weken voor aanvang van de Masterclass. De Masterclass vindt plaats op de locatie van de Hotel Management School Maastricht, namelijk Teaching Hotel Chateau Bethlehem.
FAQ
Welke studiebelasting kan ik verwachten?
Naast de vier lesdagen dien je rekening te houden met een extra studiebelasting van ongeveer 60 uur Dit omvat het voorbereiden van dagen met aangereikte literatuur, het uitwerken van opdrachten en het werken aan je eigen praktijkcase.
Wat wordt er verwacht bij het presenteren van mijn case?
De presentatie van je case is een praktijkgerichte eindopdracht. Je past de opgedane kennis toe op een case uit je eigen werkveld en presenteert je bevindingen. Het is een unieke kans om meteen feedback te krijgen van de docent en je peers die je mee terug kunt nemen naar jouw organisatie.
Kan ik de masterclass combineren met een fulltime baan?
Daar is de masterclass speciaal op ingericht. De opgedane kennis kun je zo direct in praktijk brengen in je bedrijf of organisatie. Je zult de masterclass volgen met professionals uit verschillende werkvelden.
Volgens welke methode wordt er in deze masterclass gewerkt?
De masterclass combineert theorie en praktijk door middel van interactieve sessies, cases, praktijkcases en eventuele gastsprekers. Bovendien werk je gedurende de masterclass aan een eigen praktijkcase, zodat je de opgedane kennis direct toepast in jouw werkomgeving. Hierdoor heeft de module niet alleen een sterke academische basis, maar ook directe impact op jouw werk.
Heb je nog andere vragen? Neem gerust contact met ons op!
Praktische informatie
Over de docenten
Birthe van Meegeren-Mol
Bedrijfskundige en Weinakademiker. Birthe heeft een brede achtergrond in de internationale drankenbusiness, met expertise in duurzaamheid, merkbouw en ondernemerschap. Ze begeleidt bedrijven in het ontwikkelen van duurzaamheidsstrategie en -management, portfoliomanagement en combineert diepgaande productkennis met strategisch inzicht.
Heleen Ruys
Organisatiesocioloog en specialist in verandermanagement, teamontwikkeling en leiderschap. Heleen heeft ruime ervaring met het ontwerpen en begeleiden van executive programma’s en helpt organisaties en professionals om verandering te vertalen naar gedragen resultaten. Vanuit haar expertise in leren en ontwikkelen weet zij complexe thema’s toegankelijk en toepasbaar te maken.
Birthe&Heleen hebben beiden op de HMSM gezeten. Samen brengen Birthe en Heleen een unieke mix van inhoudelijke kennis, sectorervaring en veranderkundige expertise. Dit maakt de opleiding niet alleen informatief, maar ook direct waardevol in de praktijk.
Aanmelden?
Ben jij klaar nu of binnenkort om aan de slag te gaan met duurzame keuzes in jouw drankenportfolio? Dan biedt deze masterclass jou relevante en direct toepasbare methoden om een sprong vooruit te maken met jouw drankenmanagement. Schrijf je dan vandaag nog in; het aantal plekken is beperkt!
Aanmelden kan via de aanmeldbutton op deze pagina.
Kosten: 3495 euro, inclusief overnachtingen en ontbijt, arrangementskosten en diners
Locatie: Teaching Hotel Chateau Bethlehem, Maastricht
Data:
o Dinsdag 14 april met avondprogramma en overnachting, woensdag 15 april
o Donderdag 4 met avondprogramma en overnachting, vrijdag 5 juni
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Emma Mirrer – Molenaar via exed.hmsm@zuyd.nl
of via +31 (0)6 42 34 2007
Toelatingseisen
Deze Masterclass is geschikt voor professionals en managers met een hbo-werk/denkniveau die actief betrokken zijn bij de keuzes in het drankenportfolio en stappen willen maken richting duurzaam ketenbeheer en verandermanagement.
Certificering
Na afronding van deze module ontvang je een certificaat van de Hotel Management School Maastricht. Een waarmee je als professional kunt aantonen wat je weet, kunt en begrijpt na succesvolle afronding van deze Masterclass. Het certificaat wordt geregistreerd in het systeem van Zuyd Hogeschool.
Kunnen wij je helpen?
We denken graag met je mee. Heb je vragen over een opleiding of wil je samen ontdekken wat bij jou past? Stel je vraag of plan een studie-oriëntatiegesprek met een van onze coaches.
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 12:00 uur.
Aanmelden voor deze opleiding
Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.