10 belangrijke soft skills voor sterk leiderschap

09-08-2017
Of je nu office manager of projectleider bent, alle leiderschapsposities vereisen soft skills voor positieve interactie met medewerkers. Werkgevers zoeken dus naar dit soort leiderschapsvaardigheden wanneer ze een functie open hebben staan. Dit zijn de tien belangrijkste soft skills:

1. Communiceren
Als leider moet je alles helder kunnen uitleggen aan medewerkers. Van organisatiedoelen tot KPI’s en specifieke opdrachten. Als heer en meester van een-op-eencommunicatie, afdelingsoverleggen, maar ook e-mails schrijven, telefoneren en tweeten, voorkom je tijdsverlies door misverstanden. Het opzetten van een tweebaans-communicatiestroom tussen afdelingen, medewerkers en leiderschap is daarin cruciaal, evenals openheid. En ja, dat betekent dat je soms je belangrijke e-mail als draft moet opslaan omdat iemand gefrustreerd je kantoor binnenkomt, op zoek naar oplossingen die alleen jij kunt geven.

2. Motiveren
Een sterke leider doet niet aan micromanagement, maar inspireert zijn medewerkers om die extra 10 procent te geven. Een marktconform salaris is belangrijk, maar niet genoeg. Leer hoe je medewerkers motiveert: bijvoorbeeld door een beloningssysteem op te zetten, of nieuwe verantwoordelijkheden te geven zodat medewerkers zich meer gebonden aan de organisatie voelen. Begin vooral met experimenteren. Wat het beste werkt voor jouw team, is niet hetzelfde als bij een andere organisatie.

3. Delegeren
Taken uit handen geven kan confronterend zijn. Sommigen zien het als teken van zwakte, terwijl het aantoont dat je een sterke leider bent. Om succesvol te delegeren, moet je goed op de hoogte zijn van de vaardigheden van jouw medewerkers. Taken delegeer je op basis van die vaardigheden. Zo geef je het detailwerk uit handen en kun jij je richten op strategie.

4. Positivisme
Als er iets fout gaat, durf je dan om jezelf te lachen of loop je rond als een boer met kiespijn? Zelfs als het druk is, helpt positiviteit om een gezonde, leuke werksfeer te creëren. Simpele dingen als vragen stellen over de vakantieplannen van medewerkers zorgen voor een positieve sfeer. Als je medewerkers voelen dat ze in een positieve omgeving werken, zullen ze er meer tijd doorbrengen en productiever zijn. Let er wel op dat je dit niet kunt ‘faken’. Zorg ervoor dat jouw vragen en interesse in je medewerkers oprecht zijn.

5. Betrouwbaarheid
Jij bent het eerste aanspreekpunt als medewerkers vragen hebben of zorgen willen uiten. Integriteit is hierin onmisbaar, vertrouwen win je alleen door respect. Door transparant te zijn in jouw voorbeeldfunctie, moedig je anderen aan diezelfde eerlijkheid en openheid terug te geven.

6. Creativiteit
Als leider kom je erachter dat de wereld meer grijs is dan zwart-wit. Je zult vaak besluiten nemen die geen helder antwoord hebben. Om dat te kunnen doen, moet je out of the box denken. Daarvoor moet er zelfs helemaal geen ‘box’ zijn. De meeste medewerkers zullen onder de indruk zijn van een leraar die niet altijd de veilige, conventionele route neemt. ‘Omdat we het altijd zo doen’ is het meest gevaarlijke antwoord dat je kunt krijgen of geven.

7. Feedback
Een leider is een ondernemer, en een ondernemer moet constant kansen herkennen. Zo ook de kans om feedback te geven over iemands prestaties. Er is echter een grens tussen advies en hulp geven, en micromanagen. Als je iemand kunt leren beter te presteren en betere besluiten te nemen, dan kun jij delegeren (zie punt 3) zonder dat je 's nachts wakker ligt.

8. Verantwoordelijkheid
Een leider is eindverantwoordelijk voor het succes of falen van het team. Je moet daarom ook de schuld op je durven nemen als het niet goed gaat. Als je medewerkers zien dat je alleen met het vingertje wijst en anderen de schuld geeft, verliezen ze respect voor je. Accepteer fouten en falen, leer ervan en kom met heldere oplossingen (zie punt 1). Je bent geen leider geworden omdat je alles perfect kunt.

9. Gedrevenheid
Daad bij woord voegen is de kracht van iedere sterke leider. De extra uurtjes die jij erin stopt om dat project af te krijgen, inspireren anderen om hetzelfde te doen. Als je een belofte doet om een feestje te geven wanneer je een nieuw salesrecord hebt gezet (bijvoorbeeld), dan moet je dat ook echt doen. Als jij betrokkenheid eist van anderen, moet je dat ook zelf geven.

10. Flexibiliteit
Sh*t happens. Er kan altijd iets misgaan op het laatste moment. Als je flexibel bent, accepteer je dat je niets aan de realiteit kunt veranderen. Maar met een goede reactie kom je een heel eind. Creatief problemen oplossen en meegaan met lastminute veranderingen zijn ook factoren die respect afdwingen.

Als laatste zul je altijd open moeten staan voor suggesties en feedback. Als iemand ergens mee zit, neem het dan serieus. Het kan slechts een gevoel zijn, of een misinterpretatie, maar dit zijn gevallen waar jij een oplossing kunt bieden door jouw helikopterview.


Bron: springest.nl