7 tips voor iedere accountmanager

25-08-2020

Als accountmanager ben je de intermediair tussen de klant en de organisatie. Een belangrijke functie waarbij alles draait om het opbouwen en onderhouden van de relatie met klanten. Je denkt mee met de klant, investeert in de relatie en probeert om de relatie met (potentiële) klanten te bewaken en te verbeteren, met als uiteindelijk doel het verbeteren van de commerciële bedrijfsresultaten van de eigen organisatie. We geven je 7 tips om succesvol te worden!

1. Zorg voor de ‘gunfactor’

Het hebben van de ‘gunfactor’ heb je niet altijd helemaal zelf in de hand. Toch kun je je gunfactor wel verhogen:

Straal optimisme, vriendelijkheid en zelfvertrouwen uit. Een welgemeende glimlach doet wonderen,
Denk aan je lichaamstaal. Schouders naar achteren en borst vooruit,
Geef je klanten zo nu en dan een welgemeend complimentje,
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

2. Geloof in wat je verkoopt

Heb jij alle vertrouwen in je product en je organisatie? Of zitten daar scheurtjes in? Alleen als je werkelijk gelooft in wat je verkoopt kun je succesvol zijn.

3. Luisteren en problemen doorgronden

Verkopers die denken dat communicatief zijn betekent dat je eindeloos verhalen kunt ophangen, hebben het niet begrepen. Door te luisteren maak je pas werkelijk contact.

Het gaat in verkoopgesprekken niet om jou, maar om de klant. Door de situatie vanuit de ander te bekijken, begrijp je wat klanten écht nodig hebben. Alleen door oprechte interesse te tonen in het vakgebied van de klant en grondig door te vragen, kun je hun problemen en twijfels doorgronden. Spreek regelmatig af om hoogte te krijgen van het reilen en zeilen binnen het bedrijf.

4. Leer incasseren

Als accountmanager ken je de klant als geen ander. Daarmee maak je het verschil met de concurrent en houd je ze op afstand. Toch zul je niet altijd slagen. Neem een ‘nee’ niet persoonlijk en zorg ervoor dat je deze kunt incasseren. Accepteer dat niet elke klant akkoord gaat. Vraag om feedback en je zal snel groeien als succesvolle accountmanager.

5. Eerlijkheid duurt het langst

Met een leugentje om bestwil kun je soms een deal sluiten, maar vroeg of laat keert zich dat tegen je. Als je eerlijk blijft wordt je betrouwbaarheid gewaardeerd en groeit het vertrouwen waarop de relatie met je klant is gebaseerd.

6. Vraag hulp bij anderen

Iemand met ervaring geeft je inzichten die je zelf nog niet hebt. Hulp vragen aan een ander doet groeien. Zoek een inspiratiebron, een succesvolle accountmanager. Heb je bijvoorbeeld een buurman of buurvrouw die een succesvolle accountmanager is/was of zit er een accountmanager in de familie? Het is nooit gek om tips te vragen, hier kun je alleen maar van leren. Ook zij hebben het ooit moeten leren!

7. Stel jezelf haalbare doelen en vraag om feedback

Dankzij haalbare doelen kom je in actie. Bedenk eerst wat je nodig hebt om even goed te worden als de beste verkoper. Noteer wat hij of zij goed doet en wat je opvalt. Wat doen zij anders dan de rest?

Durf jezelf kwetsbaar op te stellen. Durf om feedback te vragen. Stel een klant eens de vraag wat je kunt verbeteren in je gesprek. Door eerlijke antwoorden te krijgen kom je verder in je ontwikkeling.

Accountmanagement cursus van Zuyd Professional

In de accountmanagement cursus van Zuyd Professional leer je een accountplan op te stellen naar eigen behoefte op strategisch, tactisch of operationeel niveau. Naast de theorie over accountmanagement en managementmodellen leer je hoe je een account gesprek voert en tot concrete resultaten komt.
Meer weten? Vraag een gratis studieadviesgesprek aan of download onze brochure. Neem dan contact met ons op via tel: +31 (0) 88 989 30 00 of mail naar: info@zuydprofessional.nl.