Aan de slag als praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB): geen dag hetzelfde!

06-10-2020
De functie van praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) is in opmars. Maar wat houdt de functie precies in? Hoe zelfstandig werk je en hoe zien de contacten met cliƫnten eruit? Carla Paters, POB bij Encare Arbozorg, vertelt erover.

“Als POB werk je onder taakdelegatie van de bedrijfsarts”, begint Carla haar verhaal. “Met andere woorden: je neemt een aantal taken van de bedrijfsarts over, maar hij of zij blijft eindverantwoordelijk.” Eind vorig jaar maakte Carla de overstap van een functie in de zorg naar die van POB. “Op deze manier kan ik meer bezig zijn met het begeleiden, coachen en adviseren van werknemers en werkgevers op het gebied van verzuim, verzuimpreventie en duurzame inzetbaarheid. Ook bemiddel ik bij arbeidsconflicten tussen werknemer en werkgever. Dat alles maakt dat dit werk geen dag hetzelfde is. Ik heb dan ook geen seconde spijt gehad van mijn overstap.”

Spreekuur op locatie

Hoe afwisselend de functie van POB is, schetst Carla graag aan de hand van een gemiddelde werkdag. “Ik word door een aantal organisaties gedetacheerd voor een of meer dagdelen in de week. Ik zit dan bijvoorbeeld een ochtend op die locatie, waar ik spreekuur houd. Al verloopt dit vanwege corona nu grotendeels online of telefonisch. Werknemers die zich ziek hebben gemeld of dreigen uit te vallen, komen als eerste bij mij terecht. Tijdens zo’n gesprek breng ik in kaart wat er aan de hand is en bekijk ik samen met de werknemer welke mogelijkheden er wel nog zijn om te werken of niet uit te vallen. Als dat niet mogelijk is, kijken we hoe lang het zal duren voordat de werknemer wel weer aan de slag kan en hoe we de re-integratie opbouwen. Goed doorvragen én goed luisteren zijn daarbij enorm belangrijk. Op basis van het gesprek stel ik een advies op, dat ik vervolgens terugkoppel met de werknemer en werkgever. Na een aantal weken zie ik, indien nodig, de werknemer weer om te kijken hoe het gaat en of de adviezen nog aansluiten bij de realiteit.”

Administratie en overleg

“Een deel van mijn werk is dus het maken van gespreksverslagen, adviezen opstellen, afspraken maken, etc. Meestal doe ik dat direct na het spreekuur, zodat iedere casus is afgerond voordat ik aan een nieuwe start. Ik doe veel in goed overleg met de bedrijfsartsen voor wie ik werk. Uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk voor de inhoud van deze stukken. Ik heb minimaal één keer in de week een afspraak met elke bedrijfsarts om de verschillende casussen te bespreken en te evalueren, maar ook om kennis over te dragen. Voor mij heel leerzaam, maar voor de bedrijfsartsen ook. Voor hen is het immers ook nieuw om een deel van hun werk aan POB’s uit te besteden. In het begin moesten zij daaraan wennen, nu zien ze vooral de voordelen: hun agenda is minder overbelast!”

Telefonisch contact met cliënten

“Naast de face-to-face spreekuren heb ik regelmatig telefonisch contact met cliënten. Bijvoorbeeld om tussendoor te kijken hoe het met een werknemer gaat, of om met een leidinggevende of HR-adviseur de voortgang te bespreken. Vanzelfsprekend bewaar ik daarbij het beroepsgeheim; wat een werknemer in vertrouwen vertelt, geef ik niet door aan de werkgever en vice versa. Het is mijn taak om zo onafhankelijk mogelijk naar situaties te kijken. Ik houd zowel de belangen van de werkgever als de werknemer in de gaten. Dat maak ik werknemers ook altijd duidelijk. Zij hebben vooraf soms het gevoel dat ik er namens de werkgever zit, maar dat is absoluut niet zo. Wel probeer ik verder te kijken dan ‘ik ben ziek, dus ik kan niet werken’. Vaak zijn er immers nog mogelijkheden om iets te doen, al is het aangepast werk of slechts een paar uurtjes per dag. Maar ook daar houd ik steeds goed in de gaten wat de werknemer aankan.”

Goed inleven in de werknemer

“Het leuke aan dit werk is dat je bij heel verschillende organisaties komt: van zorgorganisaties en gemeentes, tot fabrieken en MKB-bedrijven. Bovendien ben je op een andere manier met zorg bezig. Je kijkt niet zozeer naar een ziekte of gebrek, maar naar de persoon en hoe die toch zo goed mogelijk kan (blijven) functioneren; voor zichzelf en voor zijn werkgever. Dankzij mijn medische achtergrond – ik heb op de spoedeisende hulp gewerkt – kan ik me goed inleven in de werknemer en inschatten hoe het herstel bij bepaalde ziektes verloopt. Echt medische handelingen hoef ik nauwelijks te doen, mensen hebben immers een eigen behandelend arts of psycholoog. Als voormalig manager heb ik bovendien wat kennis van de wet- en regelgeving rondom verzuim. Al merk ik dat ik daarin nog weleens tekortschiet. Daarom start ik binnenkort met de opleiding Praktijkondersteuner Bedrijfsarts bij Zuyd Professional. Daar leer ik echt alle kneepjes van het vak. Mijn werkplek telt als stageplek, dus ik kan het geleerde hier meteen in praktijk brengen. En over een klein jaar ben ik dan gediplomeerd POB, mooi toch?”

Heb je nog vragen neem dan contact met ons op via +31 (0) 88 989 30 00 of info@zuydprofessional.nl