Accountmanagement cursus voor een optimale klantrelatie

11-09-2020

Accountmanagement cursus: haal het maximale uit de
relatie met je klant

Als accountmanager speel je een belangrijke rol tussen het bedrijf en de klant. Het opbouwen en onderhouden van deze relatie vergt natuurlijk de nodige productkennis van je bedrijf. Maar met specifieke vaardigheden die je leert in de accountmanagement cursus zul je het maximale uit deze klantrelatie weten te halen. De kans dat je hiermee de commerciële doelen van je bedrijf haalt wordt hiermee aanzienlijk vergroot.

Als accountmanager leer je luisteren

Het achterhalen van de behoefte van de klant is misschien wel de grootste kunst van accountmanagement. De opbouw van het accountgesprek is daarom een belangrijk onderwerp tijdens de cursus. Accountgesprekken worden herhaaldelijk geoefend waarbij je onder andere wordt geleerd goed te luisteren naar de klant. Door vragen te stellen en je bewust te zijn van je omgeving ontvang je juiste informatie en bouw je een goede klantrelatie op. De kennis die je opdoet uit deze gesprekken gebruik je onder andere voor het opstellen van je accountplan.

Het opstellen van accountplannen

Een accountplan beschrijft de commerciële doelstellingen per markt of klant en met welke middelen die behaald gaan worden. De basis hiervoor wordt gevormd door de marketingdoelstellingen vanuit het bedrijf en de kansen die een specifieke (deel)markt of klant biedt. Het bestaat onder meer uit een analyse, een strategie en een operationeel plan. Het vormt de leidraad voor een accountmanager in zijn of haar aanpak van een bepaalde (deel)markt. Een accountplan kan ook worden opgesteld als gezamenlijk document voor een specifieke klant. Door gezamenlijke doelstellingen hierin te verwerken versterk je de professionele relatie.

Consultative selling

Deze strategie gaat ervan uit dat het begrijpen van de behoeften en wensen van de klant de beste basis van een klantrelatie vormt. De accountmanager zoekt op basis hiervan naar een passende oplossing. Actief luisteren is hierbij essentieel. Ook bij negatieve feedback van de klant ontstaat de kans om vertrouwen te winnen. Door een goede follow-up van gesprekken en het delen van inhoudelijke kennis verbetert je geloofwaardigheid. Hierdoor krijg je steeds meer een adviserende dan verkopende rol. De technieken die bij deze strategie horen komen uitgebreid in de accountmanagement cursus aan bod.

Leertraject accountmanager

De cursus bestaat uit een digitaal en een praktisch gedeelte. Er worden managementmodellen besproken en actuele thema’s rondom accountmanagement behandeld. Steeds wordt gezocht naar de beste aansluiting bij jouw specifieke bedrijf. De digitale leeromgeving biedt veel ruimte voor zelfstudie maar er vinden ook gezamenlijke besprekingen van cases plaats. Tijdens de cursus werk je aan een eigen accountplan dat je aan het eind van de cursus als afsluiting presenteert. Hierin wordt je begeleid door één van de tutoren.

Is de accountmanagement cursus iets voor jou?

Als je de ambitie hebt om jouw klanten beter te managen, grotere klanten te bedienen of meer omzet te genereren is de accountmanagement cursus van Zuyd Professional zeker iets voor jou. Je investeert hiermee in jezelf, maar ook in de relatie met je klant die jouw professionele aanpak zeker gaat waarderen.
Na de cursus:

  • Ben je op de hoogte van alle actuele onderwerpen rondom accountmanagement
  • Kun je zelfstandig een accountplan opstellen
  • Weet je hoe je een account gesprek moet voeren en hoe je de klantvraag kunt achterhalen
  • Ben je in staat goede klantrelaties te onderhouden.

Met een combinatie van kennis en vaardigheden geeft de accountmanagement cursus de juiste impuls aan accountmanagers met ambitie.Meer weten? Vraag een gratis studieadviesgesprek aan of download onze brochure. Neem dan contact met ons op via tel: +31 (0) 88 989 30 00 of mail naar: info@zuydprofessional.nl.