“Employabel ben je nooit alleen”

02-11-2018
Als medewerker regie hebben over je eigen loopbaan. Volgens senior docent Bart van Dolderen is dat de kern van employability. Door leren en werken te combineren vergroot je je inzetbaarheid. Maar dat vraagt ook om een flexibele werkgever. “Als leidinggevende de controle loslaten over je medewerkers is vaak eng, maar alleen dan ben als je organisatie toekomstbestendig.”

Een weerbarstige werkelijkheid
“Bij employability spelen drie aspecten: medewerker, context en de doelstelling van het bedrijf. Deze moeten goed op elkaar zijn afgestemd. Als de organisatie employability niet faciliteert, terwijl de werknemer dit wel ambieert, dan wordt hij of zij doodongelukkig. En vertrekt in het ergste geval.” Zijn er dan organisaties die employability niet hoog op de agenda hebben staan? “De meesten zeggen wel dat ze dit belangrijk vinden, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Vaak is de organisatie er nog niet op ingericht. De zorg is bijvoorbeeld erg conventioneel, met vastomlijnde functie- en taakomschrijvingen en ingericht op de navolging van gecreëerde beleidskaders. Hierdoor kan een organisatie ‘stroperig’ worden. Dit gaat niet goed samen met employability.”

De vraag waar je van wakker ligt
Bart werkt vanuit de faculteit Gezondheidszorg vooral in en met de praktijk. “We werken altijd aan concrete vraagstukken uit de eigen praktijk. Deelnemers moeten vooraf een doel formuleren dat pijn doet, eentje waar je echt van wakker ligt. Dan heb je de juiste vraag te pakken. Daar gaan we mee aan de slag vanuit meerdere disciplines. Zo passen we de geleerde kennis meteen toe.” Daarnaast vormen vaardigheidstrainingen en persoonlijke en professionele ontwikkeling een belangrijk onderdeel van de programma’s. “Absoluut. Employability vraagt veel van mensen, het gaat om je normen en waarden. Dus daar is ook aandacht voor. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.”

Met het oog op de toekomst
Hoe zorg je ervoor dat je als medewerker toekomstbestendig blijft? “Dan heb je het meteen over de essentie van employability. Het heeft met veel verschillende zaken te maken. Van emotionele intelligentie, waarbij het gaat om onder andere reflectie, zelfmanagement en omgevingsbewustzijn. Tot veranderkunde, waarbij je weet dat verandering niet alleen via beleid gebeurt, maar ook bij de koffieautomaat. Al die aspecten zitten nooit in één persoon. Employabel ben je nooit alleen. Verzamel daarom de juiste mensen om je heen.” Welke ontwikkelingen op het gebied van employability zie je bij organisaties? “Ik werk voornamelijk in de gezondheidszorg. Daar willen we de cliënt de regie geven en staat de kwaliteit van leven centraal. Dan heb je eveneens een zorgprofessional nodig die de regie heeft, met een ondernemende houding. Uiteindelijk is het de zorginstelling die faciliteert. Ik zie dat hier bij veel organisaties beginnende belangstelling voor ontstaat. Men is zich ervan bewust dat het moet gebeuren. Maar we hebben nog een hele weg te gaan. Het is een kwestie van een lange adem.”

Geïnteresseerd in employability?
Ben je getriggerd door dit artikel en hou je je ook bezig met de vraag hoe je medewerkers blijft uitdagen om eigen verantwoordelijkheid en regie te nemen? Hun vakmanschap te vergroten en hun werk goed uit te voeren? Bekijk dan de opleiding Teamleider Zorg en Welzijn, waarin je alle essentiële competenties leert van effectief leiderschap.