Terug- en Vooruitkijken in de wereld van Hospitality Consultancy

Terug- en Vooruitkijken in de wereld van Hospitality Consultancy

05-01-2021

Op de valreep van de jaarwisseling werd mij als hospitality consultant van Hotel Management School Maastricht gevraagd om terug te blikken op 2020 en vooruit te kijken naar wat 2021 ons komt brengen. In de afgelopen dagen heb ik niet alleen nagedacht over deze vraag, maar ook gekeken en geluisterd naar al die terugblikken en overzichten van media.

Voor ons hospitality consultants was het jaar op z’n minst behoorlijk onvoorspelbaar en werd het vooral gekenmerkt door uitstel van allerlei projecten. Niet één of twee keer, maar zeker drie keer werden projecten verschoven.

De agenda was ineens leeg. Geen enkel programma had nog enige kans om door te gaan. Afgelast door overmacht en dus ook geen facturen, geen omzet en geen inkomsten. Misschien goed om even te duiden dat ons team vrijwel geheel uit zzp-ers bestaat. Maar dus ook uit ondernemers. In korte tijd organiseerden we online meetings om te kijken of ook wij onze programma’s konden digitaliseren. Dat bleek een behoorlijke klus, vooral omdat onze programma’s gaan over hospitality, happiness en human touch. Hoe zet je human touch om in een digitaal programma en is het wel mogelijk om een gevoel van welkom te creëren langs een glasvezelkabel? We zouden wel zien. Met veel positieve energie gingen we aan de slag.

Maar ondanks onze inspanningen zagen we dat de agenda’s leeg bleven. Veel van ons werk voeren we uit in ziekenhuizen en zorgorganisaties en juist die organisaties hadden wel andere dingen te doen. Onze collega Maarten Bos wist buiten onze reguliere programma’s om nog wel veel moois te creëren. In de tijd dat wij Nederlanders massaal aan het hamsteren sloegen (nee, ik bedoel natuurlijk al die andere mensen) en verpleegkundigen na een dag hard werken lege schappen vonden in de supermarkten, organiseerde hij dat er een Jumbo-filiaal gecreëerd werd in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Daarna zette hij samen met anderen ‘Zorg voor onze Zorg’ op en regelde allerhande zaken voor bijna veertig verschillende ziekenhuizen en zorginstellingen.

Maar intussen was het wachten. Wachten tot de corona-statistieken naar beneden zouden buigen om langzaamaan meer mogelijk te maken richting de zomermaanden. Wij veranderden onze propositie. Tien jaar lang waren we de pleitbezorgers van meer mensgerichte zorg, maar het corona virus had in drie maanden meer bereikt (of stukgemaakt) dan wij hadden kunnen opbouwen. Nu gingen onze programma’s over ‘de oogst’ van corona. Wat hadden we in ziekenhuizen geleerd en hoe zou de zorg duurzaam kunnen veranderen langs de lijn van al die lessen?

September kwam en bracht ons opnieuw verschuivingen van trajecten. De corona cijfers begonnen gestaag weer op te lopen en al gauw werden trainingsbijeenkomsten in ziekenhuizen stil gelegd. Alleen als ze direct verbonden waren aan actuele patiëntencasuïstiek werden scholingstrajecten toegestaan. En in de scheiding, die wij allemaal van de huidige lockdown herkennen, tussen essentieel en niet-essentieel viel ons werk (terecht) aan de kant van niet-essentieel en kwamen we nog steeds zonder opdrachten en zonder inkomsten onze tijd door.

Maar verwacht van ons geen somberheid of apathie. In verschillende online projectteams hebben we nieuwe markten onderzocht, nieuwe concepten ontwikkeld en zijn we doorgegaan met het versterken van onze dienstverlening. Nieuwe product-markt-combinaties dienen zich aan en we zijn er klaar voor om de markt weer op te gaan.

2021

Wat het nieuwe jaar ons brengen zal, weten we echt nog niet. Hoopvol is natuurlijk dat er vaccins op komst zijn en dat ook in ons land (eindelijk) begonnen wordt met vaccinatie – om te beginnen in de zorg. Maar voorlopig zullen onze trajecten in die sector nog even op zich laten wachten. “Eerst even bijkomen van de tweede en derde golf”, zal het devies zijn in veel zorginstellingen. Medewerkers moeten zelf ook herstellen en het verzuim – zo weet ik uit een deel van mijn andere werkzaamheden – gaat in die sector maar langzaam omlaag.

Daarnaast hebben we tal van nieuwe mogelijkheden die we in de afgelopen tijd ontwikkeld hebben, zoals een programma ‘Creating Happiness’ voor studenten die het in deze tijd behoorlijk lastig hebben. Ook vanuit onze eigen directie hebben we mooie opdrachten gekregen die niet alleen ons wat meer ademruimte geven, maar daadwerkelijk ook van toegevoegde waarde zijn voor het onderwijs.

Er is dus alle reden om naar 2021 te kijken met een positieve blik. Niet alleen omdat er een nieuw jaar voor ons ligt met tal van mogelijkheden, maar vooral ook omdat het in onze aard ligt om positief te blijven kijken.

Ik wens iedereen een schitterend nieuw jaar!

Jeroen Frerichs

Senior Hospitality Consultant