We bevinden ons in een tijd waarin technologie niet langer slechts een gereedschap is, maar een gesprekspartner, een die sneller leert dan wij, nooit slaapt en geen koffie nodig heeft. Kunstmatige intelligentie heeft zich in rap tempo verplaatst van sciencefiction naar leslokaal. Wat gisteren magie leek, is vandaag een beta-versie en morgen misschien al verankerd in het curriculum. Laat je niet intimideren. Dit is een praktische cursus, van docenten en vóór docenten, waarin we samen de mogelijkheden, de valkuilen en vooral de vragen rondom AI in het onderwijs open tegemoet treden.
Doelgroep
Voor wie?
Deze cursus is ontworpen voor hbo-docenten met uiteenlopende ervaring: Voor wie AI nog klinkt als abracadabra,
én voor wie al praat met ChatGPT alsof het een collega is. We gaan van fundament naar finesse: van de basisprincipes van machine learning en taalmodellen tot ethische dilemma’s en didactische integratie. En altijd met de vraag in ons achterhoofd: Wat betekent dit voor onze rol als docent én als vormgever van toekomstig denken, en wat betekent dit voor onze studenten?
Hierna kun je
Na deze training kun jij het volgende:
- De basisprincipes van AI begrijpen.
- AI-tools direct inzetten in het onderwijs.
- Lesactiviteiten maken met AI-technologieën.
- Studenten ondersteunen bij het verantwoord gebruik van AI.
Opbouw
Elke dag verschijnen er nieuwe AI-tools die invloed hebben op hoe studenten leren, hoe wij lesgeven en hoe begeleiding vorm krijgt. Deze ontwikkelingen bieden volop kansen – mits ze doordacht en didactisch verantwoord worden ingezet.
Natuurlijk kent AI ook frustraties: wie heeft er nog nooit een “afgeraffeld” verslag gezien, gemaakt met generatieve AI? In deze cursus focussen we op de kansen. Tegelijk verliezen we de (ethische) risico’s niet uit het oog. Je leert hoe je AI praktisch, creatief en zinvol toepast in jouw onderwijs bij Zuyd.
Je werkt met chatbots, onderzoeksondersteunende tools en hulpmiddelen die lessen interactiever maken. Deze pas je direct toe in concrete onderwijssituaties: van AI-verwerkingsopdracht tot eigen feedback- of instructietool.
De aanpak is actief en praktijkgericht. Vanuit je eigen leerdoelen experimenteer je met collega-docenten in interactieve sessies. We gebruiken onder meer Wijze Lessen – Digitale Didactiek als basis voor didactische onderbouwing.
Programma
Bijeenkomst 1 introductie generatieve AI & onderwijs:
Taalmodellen (zoals chatGPT en Copilot) voorspellen woorden op basis van statistische patronen in grote hoeveelheden tekst. Het model is dus getraind op een ongelooflijk grote hoeveelheid gegevens. Het model 'begrijpt' inhoud niet zoals een mens, maar maakt slimme gokjes. Daardoor klinken antwoorden soms logisch, maar kunnen ze toch fout zijn – kritisch blijven is dus belangrijk. De nieuwste versie van ChatGPT (GPT-4o) heeft kennis tot begin 2024 en kan in sommige gevallen actuele informatie ophalen via internet. Toch is het goed om altijd te checken of informatie klopt, zeker bij recente of specialistische onderwerpen.
Bijeenkomst 2: AI in actie - tools en didactische mogelijkheden.
Het doel van deze bijeenkomst is te begrijpen welke vaardigheden jij en jouw studenten kunnen inzetten en dit vertalen naar concreet gedrag.
Bijeenkomst 3: AI en toekomstbestendig onderwijs.
Tegenwoordig zijn er diverse tools aanwezig die er voor zorgen dat er geen grenzen meer zitten aan de creativiteit van jou en je studenten. Binnen no time maak je tegenwoordig korte videoclips, muziek, ontwerp je een bedrijfsnaam/logo etc. Ook is het mogelijk om een avatar van jezelf te maken die jouw presentaties kan geven. De resultaten worden met de dag beter en het is met enkele muisklikken mogelijk om content te creëren die voor het ongetrainde oog niet meer van echt te onderscheiden is. Aan de ene kant heel leuk, maar er kleven natuurlijk ook risico’s aan waneer echt en fake niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. We gaan deze bijeenkomst dieper in op de mogeljkheden van deze tools.
Planning
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van 15.00 en 17:00 uur op:
- 11 november
- 25 november
- 9 december
Praktische informatie
Je kunt van de cursus verwachten dat je daags erna direct aan de slag kunt met AI ideeën en tools die bijdragen aan het leerproces van onze studenten. We verwachten van de deelnemers en proactieve houding waarbij leergierigheid belangrijker is dan hetgeen je al weet over AI en in het bijzonder AI in het onderwijs. Voorkennis is dus niet persé nodig en we proberen de lesinhoud en het niveau hiervan aan te passen an de lesgroep.
Kunnen wij je helpen?
We denken graag met je mee. Heb je vragen over een opleiding of wil je samen ontdekken wat bij jou past? Stel je vraag of plan een studie-oriëntatiegesprek met een van onze coaches.
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 12:00 uur.
Aanmelden voor deze opleiding
Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.