Human Behaviour & Gedragsverandering
- niveau post HBO
- duur 3 tot 6 maanden
- startdatum 11-11-2024
- locatie Sittard
Herken je het gevoel dat gesprekken soms vastlopen, alsof je tegen een muur praat? Of het nu met medewerkers, collega's, cliënten of klanten is, soms lijk je elkaar niet te horen, lijk je elkaar niet te begrijpen.
In onze opleiding leer je de patronen van interactie te doorzien en ontdek je hoe je jouw eigen gedrag kunt aanpassen om beter aan te sluiten en de ander hierdoor mee te nemen in de gewenste richting. Met praktische methoden en deskundige begeleiding, vertalen we kennis vanuit de gedragswetenschap naar effectieve communicatievaardigheden, direct toepasbaar in jouw eigen praktijk.
Voor professionals waarvan gevraagd wordt zich bezig te houden met interactie tussen mensen en dit willen veranderen/beïnvloeden.
Voor leidinggevenden, teamleiders, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere staffunctionarissen, HRM-professionals, zorgmedewerkers, coaches, (technisch)bedrijfskundigen, organisatieadviseurs
Je werkt onder andere aan de volgende competenties:
Van begrijpen naar verbinden
Begrijpen
In de eerste 2 dagen leer je gedrag en gedragspatronen in jouw gedrag en het gedrag van de ander te herkennen en te begrijpen. Focus ligt op de actie en reactie en wat voor jou lastige situaties in deze interactie zijn. Ook zoom je in op wat onder gedrag kan liggen. Kennis en inzichten vanuit de sociale psychologie helpt je hierbij. Vervolgens leer je hoe jij jouw gedrag kunt aanpassen en hiermee aansluiting bij de ander kunt vinden om zo in gesprek en tot samenwerking te komen.
Verbinden
In de 4 volgende themadagen leer je via verschillende beproefde manieren/methodes, zoals motiverende gespreksvoering, verbindend communiceren en inspirerend communiceren hoe deze aansluiting, verbinding tot stand te brengen om hierdoor echt in gesprek te komen.
Oefenen, Feedback en Feedforward
Je gebruikt hiervoor eigen casuïstiek. In de themadagen zijn er ook oefenmogelijkheden. Op de laatste dag heeft een gedegen individueel oefengesprek plaats in een 1 op 1 situatie. Hierdoor ga je ook ervaren welk effect jouw gedrag op het gedrag van de ander kan hebben.
Je krijgt in de opleiding gerichte feedback op jouw gedrag en handvatten, tips en adviezen aangereikt en de mogelijkheid om kort hiermee aan de slag te gaan zodat je vaardiger kunt worden. Ook in het afsluitende oefengesprek staat het ervaren, oefenen, feedback krijgen en eventueel opnieuw oefenen centraal.
Je gaat met deze opleiding je gedragsrepertoire uitbreiden.
Deze opleiding kent 3 modules en 3 docenten.
Inzichten in gedrag door Sociale Psychologie (dag 1 en 2) krijg je door Nathalie. Verdieping en oefening in Motiverende gespreksvoering (dag 3 en 4) wordt je aangereikt door Peter. Verbindend en Inspirerend leer je te communiceren (dag 5 en 6) met Han.
Thema’s:
Intakegesprekken februari en maart 2025
(inschrijving sluit 20 januari 2025)
Lesdata: maandag 17 maart, maandag 24 maart, maandag 14 april, woensdag 23 april, woensdag 21 mei, woensdag 28 mei
Begin Juni: afrondend gesprek
De opleiding wordt enkel in de open inschrijving aangeboden.
Lestijden en locatie
Catering, lesmateriaal en ondersteunende literatuur in de vorm van naslagwerken is inbegrepen in de kosten van de training.
Voor vragen en meer informatie: nathalie.willems@zuyd.nl
Studiebelasting
Omdat wij ook weten dat werken en leren een pittige combinatie kan zijn zullen, behalve kleine praktische opdrachten, bijna geen voorbereidingsopdrachten verstrekt worden. Literatuur wordt verstrekt maar dan in de vorm van een naslagwerk. Je hoeft dus niet vooraf en tussen de bijeenkomsten te studeren. In de bijeenkomsten zelf zal een theoretisch kader in de vorm van een concreet handvat aangereikt worden.
Aantal deelnemers
Om zo veel mogelijk maatwerk, aandacht te kunnen geven en te kunnen leren van elkaar trainen we in een groep van 10 tot 15 personen.
Hbo werk/denk niveau
Intake
Tussen het moment van inschrijven en de eerste lesdag vindt er via teams een persoonlijke intake met Nathalie plaats. Hiervoor ontvang je een uitnodiging.
De Post hbo reeks “Human Behaviour” biedt een diepgaande verkenning van het menselijk functioneren, gedrag, drijfveren en methoden om verandering en beïnvloeding te bewerkstelligen. De reeks bestaat uit drie afzonderlijke opleidingen die afzonderlijk te volgen zijn maar zeker ook in samenhang.
Als afgestudeerde aan een van de opleidingen uit deze reeks heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan BreinBruis bij Zuyd Hogeschool locatie Ligne, waar je met andere alumni diepgaander kunt werken aan gedragsinterventies. Deze bijeenkomsten worden 3 keer per jaar georganiseerd zonder extra kosten.
“Bereik je volle potentieel met betekenis”
Han ter Keurs is een gedreven trainer, coach en docent met een passie voor leren en ontwikkelen. Hij studeerde toegepaste communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente en volgde een coachopleiding op practitioner niveau bij CC Excellence. Naast zijn werk als docent bij Zuyd Hogeschool, Academie Business Studies is Han gecertificeerd Process Communication Model trainer.
“Om gedrag te kunnen veranderen moet je allereerst gedrag begrijpen”
Onze trainer Nathalie Willems is een gepassioneerde expert op het gebied van gedragsverandering. Met een achtergrond in organisatiesociologie en gedragsverandering heeft Nathalie uitgebreide ervaring in het ontwikkelen en geven van cursussen en trainingen. Nathalie heeft een unieke benadering ontwikkeld die gebaseerd is op begrip, empathie en betrokkenheid in combinatie met gedragswetenschappelijke inzichten. Gedragsverandering staat centraal in alles wat onze trainer doet. Door gedrag te begrijpen en effectieve strategieën voor verandering te ontwikkelen, helpt Nathalie individuen en groepen om hun doelen te bereiken en te groeien.
‘Woorden, woorden, woorden…..zeg liever wat u meent’ (Abraham Lincoln)
Met vele jaren praktische ervaring, opgedaan bij diverse organisaties, is Peter Smeets gedreven in het creëren van beweging of motiveren van medewerkers via ‘het goede gesprek’. Met een thuisbasis als docent bij Zuyd Hogeschool, Academie Business Studies, is hij ervan overtuigd dat communicatie de sleutel is tot succes. Hierbij zet hij Motiverende Gespreksvoering (MGV) in als methodiek. MGV is een doelgerichte gespreksstijl. Vanuit een houding van acceptatie en compassie ben je hierbij gericht op het versterken van iemands autonome motivatie en commitment aan een specifiek doel. Deze op samenwerking gebaseerde gespreksstijl ontlokt en versterkt de intrinsieke motivatie en bereidheid tot verandering. Het helpt oude patronen te doorbreken en nieuw gedrag aan te leren.
Heb je een vraag over een van onze opleidingen of ben je nog niet helemaal zeker van je keuze? Neem contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 12.00 uur.
Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.