Contracten komen vaak pas uit de spreekwoordelijke lade als er problemen zijn. Meestal is het dan al te laat. In deze cursus leer je contracten actief te beheren en er value for money uit te halen waarbij je oog hebt voor de belangen van opdrachtgever én opdrachtnemer.

De volledige cursus bestaat uit drie workshops. Het staat je vrij om per workshop in te schrijven en afhankelijk van je ervaringen door te gaan met een volgende workshop. Onder het tabblad 'Programma' vind je meer informatie over de inhoud van de workshops.

Doelgroep

Voor professionals in een MKB-functie waarbij samenwerken met leveranciers, goede relaties én prestaties van belang zijn, ‘in control zijn’ van belang is en jij het je organisatie gunt om tijdig en weloverwogen te kunnen besluiten of stilzwijgend verlengen de beste optie is. Of dat het tijd wordt voor een andere koers.

Hierna kun je

Inzicht en overzicht creëren in je leveranciersbestanden en je inkoopuitgaven;

  • aantallen leveranciers per inkooppakket optimaliseren;
  • principes en werking van contractbeheer doorzien;
  • een contractbeheerssysteem inrichten, bijhoudenen en er stuurinformatie uithalen;
  • prestaties van leveranciers pro-actief monitoren en ze stimuleren om zodanig te presteren dat dit je doelen als opdrachtgevers dient, zonder de doelen van de leverancier uit het oog te verliezen;
  • het waar nodig verbeteren van prestaties en relaties kunt ondersteunen.

Te verbeteren competenties

Je ontwikkelt kennis en vaardigheden op het gebied van:

  • Spend-analyse
  • Contractbeheer
  • Contractbeheerapplicatie
  • Contractmanagement
  • Leveranciersmanagement
  • Performance management
  • Service Level Agreements (SLA’s)

Details

Niveau HBO
Duur korter dan 3 maanden
Locatie Heerlen
Erkenning Certificaat
Alle details weergeven

Opbouw

Deze cursus bestaat uit zes bijeenkomsten van elk drie uur. Elke bijeenkomst behandelt een ander specifiek thema. Tussen de bijeenkomsten door is er telkens twee weken verwerkings- en voorbereidingstijd. De doorlooptijd van deze cursus komt daarmee inclusief beoordelen van de praktijkopdracht en de individuele assessmentgesprekken op veertien weken. Houd rekening met 80 uren zelfstudie, afhankelijk van je voorkennis.

Programma

Het programma bestaat uit drie workshops. Elke workshop bestaat uit twee sessies (18.30 – 21.30 uur). De beide sessies per workshop worden in twee achtereenvolgende weken gepland.
Tussen de workshops in zitten ca. vier weken tijd. Het staat je vrij om per workshop in te schrijven en afhankelijk van je ervaringen met workshop een al dan niet door te gaan met workshop twee en drie.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

Workshop 1:

  • Spend-analyse en analyse leveranciersbestand:
  • Optimaliseren aantallen leveranciers per inkooppakket.

Workshop 2:

  • Verkrijgen van inzicht en overzicht in lopende contracten;
  • Contract beheers applicatie leren inrichten en actief gebruiken.

Workshop 3:

  • Principes van performance management (indicatoren, maatstaven, normen, een eenvoudig ‘dashboard’);
  • Principes van performance verbetering (op welke wijze kan de relatie/samenwerking en prestatie verbeterd worden?).

Tijdens de bijeenkomsten staan we kort stil bij de theorie die aan de basis staat van deze thema’s waarna we direct de stap maken naar: “en wat kunnen we daar nu mee?” Dat doen we op een interactieve wijze waarbij docenten en deelnemers actief meedoen aan discussies, oefeningen, casuïstiek oplossen etc.. Wat kan ik hierna doen? Je kunt het geleerde direct toepassen in je eigen praktijk. Als je de smaak van studeren te pakken hebt, kun je deelnemen aan de volledige training Contract en leveranciersmanagement (3 workshops) die je afrondt met een werkstuk dat tegen het licht van hbo-eindniveau vereisten wordt beoordeeld; indien ‘voldoende’ verstrekken wij een diploma.

Kosten:

Alle workshops samen (3 x 2 sessies) kosten € 1.395,00
De kosten per workshop bedragen € 495,00

Planning

De bijeenkomsten zijn als volgt gepland:

Workshop 1: 6 en 27 september 2022
Workshop 2: 18 oktober en 8 november 2022
Workshop 3: 29 november en 20 december 2022.

Incompany

De cursus "Contract- en leveranciersmanagement voor het MKB" wordt ook incompany aangeboden. Onze accountmanagers informeren je graag. Mail voor meer informatie naar serviceteam@zuydprofessional.nl.

Kunnen wij je helpen?

Heb je een vraag over een van onze opleidingen of ben je nog niet helemaal zeker van je keuze? Neem contact met ons op via de onderstaande knoppen of vraag vrijblijvend studieadvies aan.

Aanmelden voor deze opleiding

Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.