Duik in het brein van je klant en creëer een product of service dat echt verschil maakt

Mensen maken elke dag honderden beslissingen. Hoe doen ze dat en hoe kun je dat beïnvloeden? In hospitality en foodservice concurreren we al lang niet meer alleen op product of prijs: gastbeleving of klantwaardering van je product is het échte strijdtoneel. Organisaties die het denken en doen van hun gasten en klanten écht begrijpen, bouwen vandaag aan de voorsprong van morgen. We gaan van “gastvrij zijn” naar behavior-led service design: je leert hoe gasten beslissen, waarom ze wel of niet voor jou kiezen, en hoe je met integere beïnvloeding en (prijs)psychologie betere keuzes stimuleert, op de vloer én in de operatie.

Deze masterclass is jouw voorsprong op de gast van morgen: want wie het gedrag van zijn klant begrijpt, hoeft nooit meer te gokken wat werkt. 

Doelgroep

Deze masterclass is bedoeld voor professionals die klant- of gastgedrag willen begrijpen én beïnvloeden. Denk aan marketeers, hospitality managers, ondernemers, UX-specialisten, communicatiemedewerkers, projectleiders en beleidsadviseurs. Werk je in een omgeving waar gedrag, keuzes en loyaliteit van klanten en/of gasten centraal staan? Dan biedt deze masterclass jou praktische inzichten en direct toepasbare technieken om meer impact te maken, online én offline.

Hierna kun je

Meteen aan de slag met concrete concepten uit de consumentenpsychologie. Je past de inzichten en opdrachten uit de masterclass direct toe in jouw werkomgeving. Of het nu gaat om het verbeteren van klantbeleving, het aanscherpen van je communicatie of het ontwerpen van gedrag: je hebt praktische handvatten om het gedrag van jouw gasten of klanten positief te beïnvloeden.

Te verbeteren competenties

In drie dagen duiken we in het brein van je klant / gast — zonder hersenscan, maar mét slimme inzichten. Je leert:

  • Waarom mensen irrationele keuzes maken (System 1 vs. System 2)
  • Hoe je gedrag kunt beïnvloeden met subtiele technieken zoals nudging en framing
  • Beïnvloeding met integriteit: wel beïnvloeding, geen misleiding. 
  • Wat werkt écht in pricing, loyaliteit en online beïnvloeding (denk: Booking.com)

Met praktijkgerichte opdrachten, herkenbare hospitality-cases en een supermarkt-avontuur vol prijspsychologie krijg je tools die je direct kunt toepassen om jouw gastbeleving, conversie en klantloyaliteit een flinke boost te geven.

Details

Niveau HBO
Eerstvolgende startdatum 31-03-2026
Locatie Hotel Management School Maastricht
Erkenning Certificaat
Kosten 2.695,00
Alle details weergeven

Opbouw

Zo ziet de Masterclass Consumenten Psychologie eruit

De Masterclass Consumenten Psychologie bestaat uit twee blokken waarbij we starten met een tweedaagse en een aantal weken later afsluiten met een blok van één dag. We starten de Masterclass met hoe mensen beslissingen nemen en we kijken hoe mensen van motivatie tot actie komen (of niet). Op dag 1 is er een avondprogramma inclusief een werkdiner om 20.00 uur. Op dag 2 verdiepen we op (online) beïnvloeding en psychological pricing en bepaal jij aan welke eigen case je gaat werken vanuit de aangereikte kennis en casuïstiek. De laatste dag focussen we ons inhoudelijk in de ochtend op loyaliteit. We sluiten de masterclass af door naar jouw analyse en gekozen oplossing van jouw case te luisteren. We zetten vervolgens de gezamenlijke kennis en ervaring in van docenten en peers voor het versterken van jouw oplossing.

Leren op een unieke manier

Persoonlijke aandacht voor jouw situatie vinden we belangrijk. Daarom werk je vanuit de aangereikte theorie, discussies en cases aan een uitdaging in jouw eigen werk. De deelnemers komen uit allerlei bedrijven en organisaties, met name Foodservice en Hospitality. Dit maakt het mogelijk om elkaars kennis en ervaring te verrijken en in dit onderwerp je netwerk te vergroten. Onze docenten zijn professionals uit de onderwijs en praktijk. Dat zorgt voor een programma dat divers en praktijkgericht is, en altijd de laatste trends meeneemt.

We werken in het bruisend hart van Hotel Management School Maastricht, het Teaching Hotel Chateau Bethlehem. Het kasteel ligt op de campus van de hotelschool, en enthousiaste eerstejaarsstudenten zorgen dat het je aan niets ontbreekt. Hier kun je ook overnachten tijdens de masterclass.

Programma

De Masterclass Consumenten Psychologie bestaat uit twee blokken. We starten met een tweedaagse en een aantal weken later sluiten we af met een blok van één dag.

Dag 1: Beslissen en doen

Op de eerste dag richten we ons op twee kernonderwerpen: hoe mensen beslissingen nemen en hoe motivatie zich vertaalt naar actie – of juist niet. We verkennen denkpatronen en leren het verschil tussen snel, intuïtief denken (Systeem 1) en langzaam, rationeel denken (Systeem 2). Daarnaast onderzoeken we veelvoorkomende biases en heuristieken die ons oordeel beïnvloeden. Vervolgens kijken we naar wat mensen écht drijft, welke psychologische behoeften een rol spelen en waarom er soms weerstand ontstaat. Door middel van interactieve cases en opdrachten leer je deze inzichten toepassen in de praktijk.

Wat je leert:

  • Systeem 1 vs Systeem 2 denken begrijpen en herkennen

  • Biases en heuristieken identificeren en toepassen

  • Drijfveren en weerstanden in gedrag identificeren

Programma:

  • Kick-off en verwachtingen

  • Intuïtief en rationeel denken

  • Van motivatie tot actie; psychologische basisbehoeften, Jobs To Be Done en hoe weerstanden gedrag kunnen blokkeren

  • Aan de slag met een case uit de praktijk

Dag 2: Slim sturen: van (online) triggers tot prijsperceptie

Tijdens dag twee leer je hoe je gedrag kunt ontwerpen en beïnvloeden met behulp van psychologische inzichten. We starten met het Fogg Behavior Model en verkennen hoe je met kleine aanpassingen grote gedragsveranderingen kunt realiseren. Je oefent met het herkennen van beïnvloedingstechnieken in praktijkcases — van slimme nudges tot overtuigende online triggers. Vervolgens verdiepen we ons in prijspsychologie: hoe ervaren mensen prijzen, en waarom is prijs veel meer dan een optelsom van kosten en marge? Je ontdekt hoe je met prijscommunicatie gedrag kunt beïnvloeding en waarde kunt creëren.

Wat je leert:

  • Fogg Behavior Model begrijpen en toepassen

  • Beïnvloedings technieken herkennen en inzetten

  • Prijspsychologie: begrijpen en herkennen

Programma

  • Fogg Behavior Model: begrijpen en toepassen

  • Beïnvloedings technieken: begrijpen en inzetten

  • Prijs psychologie: begrijpen, herkennen en toepassen

  • Aan de slag met cases uit de praktijk 

Dag 3: Waarom komen gasten terug?

Op de derde dag staat het bouwen van duurzame klantrelaties centraal. Je ontdekt wat maakt dat klanten terugkomen, zich verbonden voelen en jouw merk aanbevelen. We verkennen hoe je loyaliteit kunt versterken en gedrag kunt omzetten in langdurige betrokkenheid.

We sluiten de dag — en de masterclass — af met een groepssessie waarin je jouw eigen case presenteert. Je ontvangt feedback en advies van peers en de docent, zodat je met frisse inzichten en concrete vervolgstappen terugkeert naar je organisatie.

Wat je leert:

  • Psychologie van klanten loyaliteit

  • Inzichten van deze masterclass toepassen op je eigen case

Programma:

  • Psychologie van klanten loyaliteit: hoe werkt dat?

  • Eigen case presenteren en feedback ontvangen van de docent en peers

Planning

Opleidingsdagen 2026

De Masterclass Consumenten Psychologie vindt plaats op dinsdag 31 maart, woensdag 1 april en woensdag 16 april.
Blok 1 met de tweedaagse vindt plaats op dinsdag 31 maart en woensdag 1 april. Je bent van harte welkom vanaf 9.30 uur en we starten om 10u met de Masterclass. We werken dag 1 door tot 20.00 uur. Erna dineren we samen en is er volop gelegenheid voor collegiale uitwisseling. De volgende dag starten we om 9.00 uur. We werken door tot 18uur en sluiten af met een kort werkdiner.

Blok 2 vindt plaats op donderdag 16 april. Je bent van harte welkom vanaf 9.30 uur en we starten om 10u met de Masterclass. Deze dag sluiten we af met de presentaties van jouw eigen case. We werken door tot 18 uur en sluiten af met een kort werkdiner.

Je kunt inschrijven tot vier weken voor aanvang van de Masterclass. De Masterclass vindt plaats op de locatie van de Hotel Management School Maastricht, namelijk Teaching Hotel Chateau Bethlehem.

Startdatum
31-03-2026
Prijs
2.695,00
Bijeenkomsten
3 bijeenkomsten
Locatie
Hotel Management School Maastricht
Beschikbare plaatsen
Beschikbaar

FAQ

Welke studiebelasting kan ik verwachten?

Naast de drie lesdagen dien je rekening te houden met een extra studiebelasting van ongeveer 50 uur Dit omvat het voorbereiden van dagen met aangereikte literatuur, het uitwerken van opdrachten en het werken aan je eigen praktijkcase.

Wat wordt er verwacht bij het presenteren van mijn case?

De presentatie van je case is een praktijkgerichte eindopdracht. Je past de opgedane kennis toe op een case uit je eigen werkveld en presenteert je bevindingen. Het is een unieke kans om meteen feedback te krijgen van de docent en je peers die je mee terug kunt nemen naar jouw organisatie. 

Kan ik de masterclass combineren met een fulltime baan?

Daar is de opleiding speciaal op ingericht. De opgedane kennis kun je zo direct in praktijk brengen in je bedrijf of organisatie. Je zult de masterclass volgen met professionals uit verschillende werkvelden. 

Volgens welke methode wordt er in deze masterclass gewerkt?

De module combineert theorie en praktijk door middel van interactieve sessies, cases, praktijkcases en gastsprekers. Bovendien werk je gedurende de Masterclass aan een eigen praktijkcase, zodat je de opgedane kennis direct toepast in jouw werkomgeving. Hierdoor heeft de module niet alleen een sterke academische basis, maar ook directe impact op jouw werk.

Heb je nog andere vragen? Neem gerust contact met ons op! 

Incompany

Wil je deze Masterclass binnen jouw organisatie aanbieden? Dat is mogelijk vanaf 10 - 12 deelnemers! In overleg stemmen we de inhoud af op de specifieke behoeften van jouw organisatie. Neem contact op met ons als je meer wilt weten over de mogelijkheden? Dan verkennen we jouw vraag en kijken wat mogelijk is.

Praktische informatie

Over de docenten

Kimberley van der Heijden (PhD) is Behavioral Scientist en thought leader in hospitality en service excellence bij de Hotel Management School Maastricht | Zuyd Hogeschool. Zij verbindt wetenschappelijk onderzoek met strategische praktijkvragen van organisaties en ontwikkelt executive programs die leiders en professionals helpen duurzaam, gastgericht en toekomstbestendig te sturen op resultaat en multidimensionale waarde creatie in hun organisaties.


Aanmelden?

Ben jij klaar om je rol te pakken, je te verdiepen in het brein van jouw klant of gast en diverse beïnvloedingstechnieken die je kunt gebruiken voor jouw product of service design. Zie jij de uitdaging jouw organisatie klaar te maken voor deze grootschalige veranderingen? Schrijf je dan vandaag nog in; het aantal plekken is beperkt!

Aanmelden kan via de aanmeldbutton op deze pagina. 

  • Kosten: 2695 euro, inclusief overnachting en ontbijt, arrangementskosten en diners

  • Locatie: Teaching Hotel Chateau Bethlehem, Maastricht

  • Data: di 31 maart met avondprogramma en overnachting, wo 1 april en wo16 april.

  • Voor meer informatie kun je contact opnemen met Emma Mirrer – Molenaar via exed.hmsm@zuyd.nl

    of via +31 (0)6 42 34 2007

Toelatingseisen

Deze Masterclass is geschikt voor professionals met een hbo-werk/denkniveau die willen groeien in het beïnvloeden van hun klanten om hun business te versterken. We doen een schriftelijke intake om te zorgen dat de masterclass optimaal aansluit bij jouw kennisniveau en werkervaring.


Certificering

Na afronding van deze module ontvang je een certificaat van de Hotel Management School Maastricht. Een waarmee je als professional kunt aantonen wat je weet, kunt en begrijpt na succesvolle afronding van deze Masterclass. Het certificaat wordt geregistreerd in het systeem van Zuyd Hogeschool.

Kunnen wij je helpen?

We denken graag met je mee. Heb je vragen over een opleiding of wil je samen ontdekken wat bij jou past? Stel je vraag of plan een studie-oriëntatiegesprek met een van onze coaches.
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 12:00 uur.

Aanmelden voor deze opleiding

Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.