Midden Management

Midden Management

Type
opleiding
Duur
1 jaar
Niveau
post hbo
Startdatum
12 mei 2020
Vooropleiding
hbo werk en denkniveau
Locatie
Sittard Ligne 1, 6131 MT
Erkenning
certificaat
Keurmerk
Cedeo
Tijdsinvestering
13 maanden, 42 bijeenkomsten van 18.30-21.45 uur
Lesdag
dinsdag
Kostenspecificatie
€ 4.950,-








Zuyd Professional beschermt de privacy van bezoekers van deze website. Lees meer daarover in onze privacyverklaring.

 


algemeen
opbouw
programma
FAQ

Midden Management

Doelgroep
Heb jij (sinds kort) een leidinggevende of coördinerende functie? En doe je op intuïtie al veel goed, maar wil je graag meer theoretische en praktische bagage om je leiderschapskwaliteiten verder te ontwikkelen? Dan is de Midden management opleiding geschikt voor jou. Het programma wordt verzorgd op hbo-niveau. Heb je nog geen ervaring als leidinggevende? Bekijk dan eens de opleiding Operationeel Management.

Na dit traject kun je...

  • je plek als middenmanager binnen de organisatie schetsen
  • sturen op output en kritische succesfactoren benoemen
  • werken met verschillende personeelsinstrumenten
  • basale financiële informatie interpreteren, hanteren en genereren
  • de grondbeginselen van lean toepassen
  • projectmatige werkvormen inzetten
  • een relatie leggen tussen strategie en interne organisatieontwikkeling
  • een verandertraject plannen en implementeren

Je werkt aan de volgende competenties:

  • Coördineren
  • Leidinggeven
  • Analyseren
  • Coachen
  • Delegeren

Zo ziet de Midden management opleiding eruit
De Midden management opleiding van Zuyd Professional bestaat uit 8 modules, met in totaal 42 bijeenkomsten. Daarin leer je meer over effectief en efficiënt leidinggeven en hoe je dit in de praktijk toepast. Rode draad in de opleiding is de lintmodule ‘Persoonlijk leiderschap’. Deze komt tussen alle modules door terug. Je leert er om je persoonlijke ontwikkeling als professional te monitoren en te sturen, onder andere met begeleide intervisie en coachende werkvormen.

Verwerken in de praktijk
In de opleiding komen theorieën en modellen aan bod die je als succesvolle leidinggevende nodig hebt. Denk aan het 7s-model, de rol van de middenmanager, teamcoaching, personeelsmanagement, competentiemanagement, financieel management, sturen op output, leanmanagement en meer. Vanzelfsprekend ga je het geleerde ook in praktijk brengen via huiswerkopdrachten. Je sluit de modules telkens af met een schriftelijke eindopdracht, zoals een plan van aanpak, een adviesrapport of een analyse van jouw organisatie(onderdeel). Goed om te weten: vaak gebruiken deelnemers het eindresultaat ook daadwerkelijk in hun organisatie. Een win-winsituatie dus voor jou en je werkgever!

Kleine groepen, persoonlijke aandacht
Persoonlijke aandacht vinden we heel belangrijk in de Midden management opleiding. Daarom houden we de groepen klein: 8 tot 15 personen. De deelnemers komen uit allerlei bedrijven en organisaties, van zorg en overheid tot het bedrijfsleven. Die veelzijdigheid zorgt ervoor dat je ook veel van elkaar kunt leren. Onze docenten zijn mensen uit de praktijk. Dat maakt het lesprogramma zeer divers en praktijkgericht.

In deze Midden management opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

1. Persoonlijk leiderschap

  • zelfkennis en zelfinzicht op basis van een persoonlijke waardentest
  • samenwerking tussen medewerkers en processen sturen
  • communicatie met verschillende partijen en op verschillende niveaus

2. Middenmanager in de organisatie

  • organisatiekunde: vormen van besturing en de bijpassende organisatietypen
  • organisatiediagnose en -ontwikkeling
  • 7s-model

3. Teams

  • effectieve teamcommunicatie
  • competenties binnen een team
  • teamcoaching

4. HRM

  • personeelsmanagementinstrumenten en de rol van de middenmanager
  • competentiemanagement en het voeren van selectie-, beoordelings- en functioneringsgesprekken
  • personeelsplanning

5. Financieel management

  • kernbegrippen rond financieel management en financiële verslaglegging
  • jaarrekening interpreteren
  • afdelingsbudget opstellen en analyseren

6. Sturen op output

  • sturing op output en kritische succesfactoren
  • strategische doelstellingen vertalen naar concrete activiteiten en ijkpunten
  • netwerkplanning en jaarplanning

7. Lean management

  • Lean en Lean tools
  • procesmodellen en procesbeschrijving
  • aandachtspunten en verbetervoorstellen

8. Begeleiden van veranderingsprocessen

  • verandermanagement en basisprincipes bij veranderingen
  • interventies om veranderingen in te zetten en te begeleiden
  • positie van de verandermanager
Deel deze pagina op