Zo breng je de goede voornemens wél in de praktijk!

Oktober leek dit jaar uit slechts drie dagen te bestaan, november uit twee. Voordat ik mijn goede voornemens van afgelopen jaar hardop had uitgesproken brak de maand juni aan en verdreef de eerste zomerhitte elk uitvoeringsplan uit mijn hoofd. Herkent u dit?

Dan heeft u – net als ik – waarschijnlijk, zoals elk jaar, moeite gehad om die goede voornemens, die u begin dit jaar nog met veel energie opschreef, werkelijkheid te laten worden. Toch is het mij gelukt dit jaar!

Nee, ik ben nog lang niet klaar, maar volop in beweging als het om het uitvoeren van mijn voornemens gaat. In het nieuwe jaar dat eraan zit te komen kan ik gewoon doorgaan met de uitvoering van mijn plannen. Want dat zijn het geworden; ik heb mijn goede voornemens omgezet in echte plannen … en ik voer ze nog uit ook! Hoe mij dat gelukt is vertel ik straks; eerst nog even terug naar het fenomeen goede voornemens.

De weg van teleurstelling
Waarom doen we dat eigenlijk, elk jaar een lijstje maken met plannen en ideeën; goede voornemens die in de derde week van januari alweer losgelaten zijn? Ik ging bij een sociaal psycholoog te rade die me vertelde dat goede voornemens meestal niet gehaald worden omdat ze eerder een uiting van verlangen zijn, dan dat er een daadwerkelijk doel of een plan achter zit. “We willen niet meer roken, maar stoppen blijkt moeilijk. We willen slanker en/of fitter zijn, maar het kost moeite om een ritme van sport en gezond eten op te bouwen. Uit cijfers blijkt dat meer dan 80% van alle goede voornemens uiteindelijk niet gehaald worden.”

Sterke beïnvloeders
Waarom is het mij dan wel gelukt dit jaar? Twee belangrijke beïnvloeders hebben daarmee te maken. De eerste is Dr. Max Goodwin uit de Net5-serie New Amsterdam, die dit voorjaar op televisie was. Een nieuwe medisch directeur die het aandurft om radicale keuzes te maken om zijn ziekenhuis om te vormen naar een meer mensgerichte organisatie. Goodwin is in deze serie de vertolking van Dr. Eric Mannheimer, voormalig medisch directeur van het Bellevue Hospital in New York, naar wiens boek de serie is geschreven; een waargebeurd verhaal dus. Die radicale keuzes, dat sprak mij aan.

De tweede invloed kwam op 26 september via mijn huisarts. De uitslagen van het onderzoek waren binnen en ik bleek inderdaad diabetes type 2 te hebben. Belangrijkste reden, te weinig bewegen. Al twee jaar probeerde ik om ‘sport’ in mijn overvolle agenda te proppen en in te passen in mijn niet bestaande levensritme. Met de lessen van Goodwin en Mannheimer in het achterhoofd nam ik een radicaal besluit. Voortaan zou ik stoppen met pogingen om sport in mijn agenda te proppen. Eerst plan ik sport in, dan de rest van mijn agenda daar omheen. Nul concessies!

Nu ik bijna tien kilo lichter ben, komt er een derde beïnvloedingsfactor bij. De invloed van het resultaat. Het succes, dat niet alleen wordt uitgedrukt door de tellerstand van mijn weegschaal, maar ook in mijn gevoel van fitheid, energie en zelfs geluk, werkt als een sterke motivator om hiermee door te gaan. Temeer daar ik, op het gebied van gezond worden en diabetes-vrij zijn, nog een flinke weg te gaan heb.

De weg van succes
Meer dan alleen mijn eigen ervaring, helpt een beetje onderzoek naar het slagen in goede voornemens ook wel. Uit de vele artikelen die hierover gaan heb ik voor u als lezer een top 4 samengesteld van gedachten en wetenswaardigheden die u kunnen helpen bij het daadwerkelijk realiseren van uw goede voornemens in 2020.

1. Timing is alles!
Eén van de belangrijkste lessen in de uitvoering van goede voornemens is timing. We maken goede voornemens altijd aan het einde van het jaar en bedoelen vaak te starten op 1 januari, waarbij we in week drie van het nieuwe jaar teleurgesteld constateren dat het (weer) niet gelukt is. Wie wil afvallen doet er goed aan in december al te beginnen, zodat je op 1 januari al een kilo of anderhalf voorsprong hebt op je doel. Wie wil stoppen met roken, maar wel om middernacht een sigaret gebruikt om de lontjes van zijn vuurwerk aan te steken, maakt het zichzelf wel erg moeilijk. Kies de zomervakantie, als je levensritme anders is dan de vaste patronen uit je normale bestaan; dan is stoppen (patroonverandering) gemakkelijker in te voeren en vol te houden.

2. Bewaak je eigen veerkracht!
Het is gemakkelijk om bij het licht van de kerstboom, na je derde glaasje wijn, van alles te bedenken. Zie dat maar eens vol te houden als de derde week van januari, qua stress en werkdruk, verdraaid veel lijkt op de twee week van november. Als er niets veranderd is en jij zelf tegen alle stroming in je eigen verandering moet bewerkstelligen. Blijf jezelf dus motiveren, met korte termijn tussenstappen en vier (op gepaste wijze) de tussentijdse successen die je boekt. Sta jezelf toe dat je een keer faalt, maar ga dan wel verder op de weg naar je uiteindelijke doel.

3. Maak een plan!
Een doel zonder plan is eigenlijk een wens. Je voornemen is één ding, maar het gaat je gemakkelijker af als je er ook een plan voor maakt. De juiste stappen, niet van A naar B, maar A naar Q met vijftien kleine stappen ertussen. Zoek de juiste activiteiten die – bewezen – leiden tot je doel en creëer ook de goede randvoorwaarden om er te komen. Stick tot he plan, ook als het tegenzit.

4. Creëer je eigen support team!
Er zijn mensen die beweren dat het rondbazuinen van je goede voornmens geen goed idee is, omdat de kans op schaamte en frustratie daarmee groter wordt als je het niet haalt. Tegelijkertijd is het belangrijk dat mensen in je vertrouwde omgeving weten waarom je nu andere keuzes maakt dan je voorheen deed en wat jouw doelstelling daarachter is. Zij kunnen je helpen je doel te bereiken. Zelf heb ik een support team samengesteld van een klein groepje mensen op wie ik kan terugvallen als het niet gaat, als het moeilijk wordt. Dat helpt ook echt!

Leven lang leren
Ik had nog twee andere voornemens in het afgelopen jaar. Ik wilde weer gaan zingen en ik zou – nu ik jaren ouder ben – toch weer de Franse taal willen leren. Mijn stem is wat verouderd en ik ben niet meer de begenadigde tenor met het enorme bereik, die ik vroeger was toen ik nog koordirigent was. Maar ik kan met wat training thuis, zonder zangles, al een aardig eind komen. Afgelopen zomer ben ik begonnen met een combinatie van deze twee voornemens. Ik zing nu Franse chansons, die ik ook vertaal. Mijn kennis van de taal ontwikkelt zich gelijk opgaand met mijn stem. Veel verder dan mijn eigen woonkamer (ik zing niet onder de douche want dan verbruik ik teveel water) zal mijn zangkunst niet meer rijken, maar ik heb veel plezier in deze activiteit. En ik merk: We zijn nooit te oud om te leren.

Leven lang leren kan ook voor u een doel zijn. Wellicht dat u tussen het niet meer roken, het terug naar de sportschool en toch ook wat vaker de auto laten staan nog een plekje op uw lijstje hebt voor 2020. Toch die taal leren, of geschiedenis, of een ander vak. Een studie oppakken om uzelf en uw leven te verrijken met nieuwe kennis, nieuwe vergezichten. Als dat een gedachte is die u aanspreekt, schrijf hem dan direct op. Maak er een concreet en haalbaar plan voor. U hoeft niet direct in januari te beginnen, zoek de goede timing en oriënteer u op de vele mogelijkheden. Ontwikkel uw veerkracht en creëer uw eigen support team zodat u daadwerkelijk stappen kunt zetten en … surf dan eens langs de opleidingen die mijn collega’s met veel enthousiasme aan u voorleggen op www.zuydprofessional.nl.

Namens al die collega’s, wens ik u een schitterend en succesvol 2020 toe met voornemens die echt uitkomen!

Hartelijke groet,

Jeroen Frerichs
Senior Hospitality Consultant
Hotel Management School Maastricht