Welke kennis en vaardigheden heeft het technische bedrijfsleven nodig en hoe kan Leven Lang Ontwikkelen (LLO) daaraan – qua inhoud én vorm – invulling geven? Het komende jaar gaat Tony Widdershoven, sinds 1 oktober 2025 programmacoördinator LLO bij de Academie Engineering, met deze vragen aan de slag. “We zijn gewend om vanuit ons aanbod te denken, terwijl we precies het omgekeerde moeten doen. Van buiten naar binnen denken dus. Dat begint met goed luisteren.”

Tony startte onlangs met een sectoranalyse voor het domein Techniek. “Arbeidsmarktdata bieden inzicht in de knelpunten, kansen en uitdagingen”, geeft hij aan. “Maar door bedrijven systematisch te bevragen – de vraag achter de vraag te stellen – proberen we tot diepgaandere inzichten te komen. Ook onze stage- en afstudeerbegeleiders en docenten brengen relevante behoeften uit het bedrijfsleven mee. Overigens is het best ingewikkeld om een eenduidige vraag op te halen. Het Limburgse bedrijfsleven bestaat grotendeels uit mkb-bedrijven met elk hun eigen belangen, uitdagingen en behoeften op het gebied van LLO. Toch denk ik dat wij in staat zijn om vanuit verschillende verhalen en invalshoeken een grootste gemene deler te identificeren en die te vertalen naar passend LLO-aanbod dat ertoe doet.”

LLO kan oplossing zijn voor diverse knelpunten

Uit vele marktanalyses komt naar voren, dat de arbeidsmarkt voor technisch personeel nog altijd zeer krap is. Dat maakt dat het behouden van medewerkers belangrijker is dan ooit. “Binden is het nieuwe werven”, hoorde ik laatst iemand zeggen, aldus Tony. “Eén manier om medewerkers aan je bedrijf te binden, is ze de ruimte te geven zichzelf te ontwikkelen want dat bevordert inzetbaarheid en tevredenheid. Gevolg van een krappe arbeidsmarkt is dat je met minder mensen hetzelfde werk moet doen. Dan is het dus zaak om slimmer te werken, bijvoorbeeld door processen te digitaliseren en automatiseren. Uit onderzoek blijkt dat Limburg op dit gebied achterloopt op landelijke ontwikkelingen. Ook de transitiethema’s duurzame energie en circulaire economie vragen om nieuwe technische kennis en vaardigheden. LLO kan op al deze terreinen een oplossing bieden.”

Focus op procesindustrie en installatietechniek

In eerste instantie focust LLO Engineering zich op de procesindustrie en installatietechniek. “We werken momenteel aan een module Proces Control die interessant is voor diverse stakeholders in de procesindustrie, zoals procestechnologen, operators, engineers en onderhoudspersoneel. Hiervoor werken we samen met een enthousiaste specialist uit het werkveld, die heel boeiend vertelt over dit onderwerp. Door deze persoon te koppelen aan onze docenten, actualiseren en versterken we ook hun kennis. Een win-winsituatie. Vorm en inhoud gaan we afstemmen met het werkveld. Waarschijnlijk gaan we werken met microcredentials, die als voordeel hebben dat professionals zich snel en efficiënt kunnen bekwamen op een aspect van het vakgebied. Dat maakt het vervolgonderwijs flexibel.”

Structurele samenwerking met bedrijfsleven

Op het gebied van Installatietechniek willen we onderwijsaanbod ontwikkelen in samenspraak met partners in samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen en bedrijven.” Tony verwacht veel van de kruisbestuiving tussen specialisten uit het werkveld en docenten van Zuyd. “Ik ben ervan overtuigd dat LLO nieuwe kansen biedt, bijvoorbeeld als het gaat om structurele en gecommitteerde samenwerking met bedrijven, en omdat het onze voltijdsdocenten nieuwe kennis oplevert. Die kennis is vervolgens ook weer inzetbaar in het regulier bacheloronderwijs waardoor we daar de huidige mismatch tussen onderwijs en behoeften van het bedrijfsleven kunnen verkleinen of wegnemen. Op iets langere termijn wil ik aan de slag gaan met bedrijven in de industriële automatisering, machinebouw en maakindustrie.”  

Het leven als leerschool

Zelf heeft Tony een achtergrond in de maakindustrie. “Na mijn studie hbo-werktuigbouw werkte ik 20 jaar in de machinebouw, eerst als ontwerper van attracties en later als projectleider.” Daarna werd hij docent en – na een kort uitstapje naar het bedrijfsleven – nu dus programmacoördinator LLO. “Het voordeel van mijn loopbaan is dat ik de taal spreek van de ondernemer én van het onderwijs. Zelf ben ik het levende voorbeeld van een leven lang ontwikkelen en ook dat probeer ik uit te dragen. Overigens ontwikkel je jezelf natuurlijk niet alleen in de schoolbanken. Het leven zelf is een leerschool en als je reflecteert op dingen die gebeuren, draagt dat ook bij aan je eigen ontwikkeling. Het gaat er om als mens in beweging en wendbaar te blijven en waar nodig extra bagage in de vorm van onderwijs op te halen.”

Kansen voor LLO

Tony ziet volop kansen voor LLO-trajecten die inspelen op de behoeften van het regionale bedrijfsleven. “Met de lectoraten Duurzame Energie en Circular Product Engineering beschikt de Academie Engineering over state-of-the-art kennis op de transitiethema’s duurzame energie en circulaire economie. Deze kennis is een uitstekende basis voor de ontwikkeling van nieuw LLO-aanbod. Een concreet voorbeeld is de ontwikkeling van verschillende tools waarmee de duurzaamheid en circulariteit van producten objectief en kwantitatief beoordeeld kan worden. Fantastisch materiaal voor laagdrempelige workshops of – met wat meer diepgang en omvang – een onderwijsmodule. Ook in de digitale transitie zijn er mogelijkheden voor LLO. Smart Industry, robotica, AI, digitalisering en automatisering van productieprocessen vereisen continue bijscholing. Als Zuyd kunnen we ons op deze gebieden dus sterk profileren; we staan garant voor erkende kwaliteit op hbo-niveau. We zijn niet voor niets uitgeroepen tot beste grote hogeschool van Nederland.”

LLO Engineering over vijf jaar

Waarop mogen we jou over vijf jaar aanspreken? “Over vijf jaar is LLO een structureel, substantieel én rendabel onderdeel van de Academie Engineering. Bedrijven zien ons als partner op het gebied van LLO en professionals die bij ons een opleiding volgen, waarderen onze bijdrage aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Door LLO prominent op de kaart te zetten, geven we echt een boost aan de regionale economie.”

Gerelateerde opleidingen

Engineering deeltijd bachelor

  • niveau HBO
  • duur 4 jaar
  • locatie Heerlen

Engineering deeltijd associate degree

  • niveau Associate degree
  • duur 2 jaar
  • locatie Heerlen