Studenten van de flexibele deeltijdopleiding Business Studies volgen elk hun eigen leerroute, die rekening houdt met de leerdoelen van de student, hun werkpraktijk en eigen professionele ontwikkeling. Milou Kuipers, business- en informatieanalist bij APG: “Zo kan ik de studie perfect laten aansluiten bij wat ik voor mijn werk nodig heb. Het fijne is bovendien dat ik zelf het tempo bepaal. Dat maakt deze opleiding goed te combineren met mijn drukke fulltime baan.”

Na het behalen van het havodiploma wist Milou niet goed welke kant ze op wilde. “Ik hoopte dat een half jaartje in het buitenland nieuwe inzichten zou opleveren.” Zij vertrok als au-pair naar Spanje en startte bij thuiskomst met de verkorte mbo-4 opleiding Horecamanagement & Ondernemen om in elk geval een diploma hebben. Ze liep stage bij het Sheraton in Salzburg en kwam tot de ontdekking dat horecawereld niet haar wereld is. Milou werkte vervolgens als klantenservicemedewerker bij Bol.com in Lissabon en als medewerker technische ondersteuning en trainer bij Microsoft in Belfast. “Toch had ik nog altijd geen antwoord op de vraag wat ik nu echt wilde. Tot ik – eigenlijk per toeval – in de pensioenwereld terechtkwam. Bij pensioenuitvoerder AZL, kwam ik erachter dat bedrijfskunde wonderwel bij mij past. Ik wilde daarom graag een hbo-opleiding volgen om me verder te ontwikkelen in die richting. Al vrij snel kwam ik bij Business Studies terecht. Ik zit nu in mijn derde leerjaar en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Sinds 1 januari 2023 werk ik bij APG als business- en informatieanalist. In mijn rol vertaal ik wensen en behoeften vanuit de business naar technische oplossingen. Allerlei processen waarmee ik in mijn baan te maken heb en onderwerpen waarop APG gefocust is (zoals o.a. duurzaamheid) komen in de opleiding aan bod.”

Geen vakken maar themagericht onderwijs

De deeltijdopleiding Business Studies is in meerdere opzichten een unieke studie. Docent Anne Kleefstra: “Dat heeft onder meer te maken met de manier waarop wij ons onderwijs inrichten. Geen afzonderlijke vakken, maar een combinatie van onderwerpen [KA(1] rond een thema. Waarom deze aanpak? Omdat vraagstukken of problemen in het ‘echte’ leven ook niet zijn terug te voeren op één discipline. Bepaalde thema’s spelen door de hele organisatie. Neem duurzaamheid en circulaire economie. Dat heeft impact op de mensen die je aanneemt, de manier van productontwikkeling, de visie en strategie van de onderneming, de inrichting van processen en ga zo maar door.” Milou beschouwt deze aanpak in de opleiding als een grote plus. “Ik verbreed mijn blik, zie verbanden beter en leer hoe bepaalde zaken passen in het grote geheel. Neem de visie en strategie van APG. Ik heb nu ontdekt hoe die zich vertalen in mijn functie. Daardoor snap ik veel beter wat ik, mijn team en mijn afdeling bijdragen aan het grote geheel. Ik zie het grote plaatje en dat is heel erg verhelderend en motiverend.” 

Verschillende smaken en expertises

De deeltijdstudent heeft elke week drie uur les op locatie. Anne: “De ene week behandelen we theorie, de andere week kijken we vooral naar de toepassing daarvan. We hebben regelmatig gastsprekers om de blik van buiten naar binnen te brengen. Elke les wordt gegeven door meerdere docenten. Zo brengen we meerdere smaken en expertises samen in een les. De docenten kunnen bovendien de aandacht verdelen en de studenten meer individuele aandacht geven. Belangrijk is dat we naast het ‘wat’ focussen op het ‘hoe’, zodat we de student concrete handvatten meegeven.”

Direct toepasbaar

Onderscheidend aan Business Studies is dat de student zelf bepaalt waar hij of zij in wil verdiepen, aansluitend op individuele ervaring en vooropleiding. “Dat maakt de impact van onze opleiding erg groot”, constateert Anne. “Zowel voor de student zelf, als voor de werkgever. Vanzelfsprekend moet de student aan het einde van de rit een brede kennis hebben opgedaan op het gebied van onder andere bedrijfskunde, HRM, management en organisatie, economie, recht en data. Maar dan wel helemaal toegespitst op de eigen praktijk, dus direct toepasbaar.” Daarbij past ook een andere manier van toetsing. Milou: “We hebben geen tentamens maar assessments. Niet op een vast moment maar op het moment dat je zelf vindt dat je er klaar voor bent. Iedereen vraagt dus individueel zijn of haar assessment aan waarin we bovendien zelf aangeven op welke onderwerpen we willen toetsen. Zo’n assessment vindt plaats aan de hand van een praktijkcasus waarin bepaalde leeruitkomsten aan bod komen.” “Het assessment heeft de vorm van een criteriumgericht interview”, aldus Anne. “Het gaat er niet om moeilijke vragen te stellen, maar om te ontdekken wat de student heeft gedaan en hoe. De student staat daarin centraal. We zijn met andere woorden nieuwsgierig naar de ontwikkeling die de student doormaakt.” Gedurende de hele opleiding moet de student zeven assessments met goed gevolg doorlopen. Anne benadrukt dat de student alle ruimte krijgt om tempo en leeruitkomsten van de assessments zelf te bepalen, maar dat uiteindelijk wel alle onderwerpen aan bod moeten komen.

Brede blik op de organisatie

Milou: “Door de praktijkopdrachten maak ik kennis met andere afdelingen in mijn organisatie. Dat is niet alleen heel erg interessant en verhelderend, het maakt me ook veel zichtbaarder in het bedrijf.” Anne: “Dat is inderdaad óók het mooie aan deze opleiding. Dat leidinggevenden of collega’s van andere afdelingen ineens zien: ‘hé, dat kan hij of zij ook!’ en natuurlijk dat de student nieuwe talenten bij zichzelf ontdekt en meer inzicht krijgt in kansen en mogelijkheden. We zien regelmatig dat onze alumni na het afronden van de opleiding of studenten tijdens de opleiding promotie krijgen of doorstromen naar een andere functie in het bedrijf.”

Chapter met guide

De studie geeft veel vrijheid en Milou ervaart dat als positief. “Wat ik wel prettig vind is dat we, ondanks de individuele leerroutes, in kleine studiegroepen (chapters) werken met een guide die ons door de opleiding gidst. Door meer samen te werken met collega studenten in een chapter heb je steun aan elkaar. Het versterkt bovendien de persoonlijke- en professionele ontwikkeling. Ik heb nu net de aanvraag voor een assessment ingediend, en een studiegenoot uit mijn chapter heeft daar vooraf feedback op gegeven. Dat is een voorwaarde om het assessment te mogen aanvragen en geeft ook vertrouwen. Het is de combinatie van je eigen leerroute volgen en tegelijkertijd een community-gevoel dat deze studie extra aantrekkelijk maakt.”