Samenwerken terwijl iedereen thuiszit: zo pak je dat aan!

24-04-2020

Werken jij en je collega’s ook vanuit huis vanwege het coronavirus? Dan is het belangrijk om goed te blijven communiceren. Samenwerken kan al een flinke uitdaging zijn als je op kantoor zit, laat staan als iedereen vanuit huis werkt.

Dat thuiswerken soms behoorlijk kan misgaan, laat deze video met de Britse hoogleraar Robert Kelly zien, die een paar jaar geleden viral ging.

Online samenwerken

Niet iedereen vindt het prettig om op afstand te werken. Goede communicatieve vaardigheden zijn van cruciaal belang om deze manier van werken te laten slagen. In onze training Effectief Communiceren leer je hoe je effectiever en overtuigender communiceert.

De juiste technologie helpt om voor iedereen, op elk moment, duidelijk te maken hoe een project loopt, wat er op dat moment van ze wordt verwacht en waar en hoe ze moeten communiceren. Digitale hulpmiddelen als Slack, Asana en Microsoft Teams helpen jou en je teamgenoten om nog meer overzicht te krijgen.

Formuleer een duidelijk en meetbaar doel

Een duidelijke doelstelling is het fundament van iedere samenwerking. Waar ga je precies aan werken met z’n allen? Het doel moet in de eerste plaats haalbaar zijn, maar ook ambitieus. Daarnaast moeten teamleden zich eraan willen verbinden. Hoe dat doel precies wordt bereikt, bepaalt het team. Maar zorg er wel voor dat het regelmatig ter sprake komt, zodat iedereen scherp blijft op waar aan gewerkt wordt.

Zorg voor een duidelijke rol- en taakverdeling

Zorg ervoor dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is, wie wat doet en wanneer diegene dat doet. Het is belangrijk dat iedereen zich goed voelt bij de taken die hij of zij toebedeeld krijgt. Zijn het er bijvoorbeeld niet te veel? En passen ze bij de kwaliteiten die het teamlid heeft?

Toe aan een nieuwe uitdaging?

Ben jij toe aan de volgende stap in je loopbaan en houd je wel van een uitdaging? Bekijk dan de mogelijkheden voor het volgen van een onze opleidingen of korte cursussen. Zuyd Professional helpt je verder in je carrière. #Blijfrelevant!