Integraal Innoveren
- niveau HBO
- duur 3 tot 6 maanden
- startdatum 16-01-2026
- locatie Zuyd Hogeschool
Tom Peeters en Tom Brandsma:
“Om innovaties echt van de grond te krijgen, moet de organisatie mee vernieuwen”
Volgens Tom Peeters en Tom Brandsma behelst innovatie veel meer dan het bedenken van nieuwe oplossingen. “Net zo belangrijk is de vraag: hoe zorgen we ervoor dat organisaties over voldoende innovatievermogen beschikken om innovaties daadwerkelijk te laten landen?” Beiden zijn als docent betrokken bij de master Gezondheidsinnovatie en de ontwikkeling van de LLO-module Integraal Innoveren.
Peeters en Brandsma zijn gepokt en gemazeld in het thema innovatie. Allebei combineren ze hun docentschap met een eigen adviespraktijk. Peeters begeleidt organisaties in de publieke en private sector bij vraagstukken rond sociale innovatie en organisatieontwikkeling. Brandsma richt zich vooral op digitale innovatie in de gezondheidszorg. Naast consultant is hij als buitenpromovendus op het thema digital innovation readiness verbonden aan de Open Universiteit en is hij bestuurder bij Into D’mentia, een landelijke organisatie die zorgprofessionals met behulp van virtual reality laat ervaren hoe het is om dementie te hebben.
Peeters: “Innovatie wordt vaak gezien als iets heel groots of radicaals, maar dat hoeft helemaal niet. Innovatie is juist heel breed en kan gaan van kleine incrementele verbeteringen tot fundamentele veranderingen.” “Bij elke vernieuwing, groot én klein, is het succes afhankelijk van zowel technologie als de organisatie-inrichting.”
Als voorbeeld noemt Brandsma de slimme bril in de zorg. Hij licht toe: “De slimme bril heeft een ingebouwde camera waardoor een expert op afstand kan meekijken tijdens een behandeling. Idee is dat het veel tijd kan besparen en de zorg kan verbeteren omdat de expertise sneller en op elk moment beschikbaar zou zijn. Toch is deze digitale innovatie nooit goed van de grond gekomen. Dat had enerzijds technische oorzaken, maar vooral omdat het werkproces en de organisatie-inrichting hetzelfde bleven en belangrijke basisvragen over bijvoorbeeld beschikbaarheid van de expert en het gebruik van de bril niet goed werden ingeregeld. Bij elke innovatie moet je nadenken over randvoorwaarden, gedrag en organisatiestructuur.”
Een ander voorbeeld is spraakgestuurd rapporteren. Zorgprofessionals kunnen hun bevindingen direct inspreken via hun telefoon of tablet in plaats van typen. Dat scheelt veel administratietijd, maar roept ook vragen op: doe je dit in bijzijn van de cliënt of juist niet? En is de IT-infrastructuur betrouwbaar genoeg? Een stap verder gaat een AI–tool, die een overleg opneemt, transcribeert en direct omzet in een gekozen verslagleggingsmethodiek. “Dat kan enorm veel tijd besparen,” zegt Peeters, “maar het vraagt wel een andere manier van werken en aldus aanpassingen in de architectuur van de organisatie.”
Bij veel organisaties ligt de nadruk op het organiseren van innoveren”, aldus Brandsma. “Denk aan het inrichten van een innovatielab of het opzetten van een projectteam voor innovatie. Dat is uiteraard belangrijk, maar zolang de organisatie op bestaande bureaucratische principes blijft draaien, duw je een nieuw idee in een verouderd systeem, en dan loopt het al snel vast.” Peeters en Brandsma pleiten daarom voor een tweede invalshoek: het innoveren van organiseren. Peeters: “Oftewel, een organisatie-inrichting met minder lagen, meer autonomie en meer vertrouwen. Alleen door beide perspectieven in balans te brengen, kun je fundamentele doorbraken realiseren.” Een organisatie die het meteen goed aanpakte, is Buurtzorg Nederland. Peeters: “Door vanaf het begin een platte structuur met veel autonomie te kiezen, hebben zij een organisatie-inrichting gecreëerd waarin innovaties makkelijker landen.”
In de LLO-module Integraal Innoveren (start januari 2026) komen beide perspectieven samen. Vijf thema’s staan centraal: context & strategie, architectuur & inrichting, digitale technologie, leiderschap en ontwikkelen & veranderen. De module is bedoeld voor professionals in de semi-publieke sector en biedt concrete handvatten om innovaties in de eigen organisatie te laten slagen. Daarnaast is er de master Gezondheidsinnovatie, specifiek voor zorgprofessionals die innovatievraagstukken willen herkennen en aanpakken in hun werk. De masterclass Innovation, onderdeel van de master Personal Leadership in Innovation and Change, en ook los te volgen, is gericht op verdieping van het thema innovatie in de beroepspraktijk van de deelnemers.
“De ontwikkelingen in digitale technologie en maatschappij gaan zó snel dat organisaties veel wendbaarder moeten worden,” zegt Brandsma “Blijven we hangen in één perspectief, dan missen we de slagkracht die nu nodig is.” Peeters: “Of je nu werkt in de zorg, het onderwijs of een andere sector: als professional kun je het verschil maken. Niet alleen door met innovatie bezig te zijn, maar óók door te kijken naar hoe je organisatie is ingericht.”
Ook leren innoveren? Bekijk de onderstaande opleidingen en maak het verschil binnen jouw organisatie.