Master Gezondheidsinnovatie
- niveau Master
- duur 2 jaar
- locatie Heerlen
Wil je innovatie echt van de grond krijgen binnen je organisatie? In deze module leer je hoe je innovatie slim organiseert én hoe je tegelijkertijd je organisatie vernieuwt. Je vertrekt vanuit jouw eigen werkpraktijk: strategisch, tactisch of operationeel. Na afloop weet je precies hoe je innovaties in gang zet én collega’s daarin meeneemt. Met kennis, vertrouwen en leiderschap.
Deze module is bedoeld voor professionals in het (semi-)publieke domein – denk aan zorg, welzijn, overheid, kinderopvang of sociaal werk. Je hebt een afgeronde, relevante hbo-opleiding en werkervaring in de sector. Werk je momenteel in een organisatie die je als praktijkcontext kunt gebruiken tijdens de module? Dan sluit dat perfect aan.
Na het volgen van de module Integraal Innoveren:
begrijp je wat integraal innoveren écht inhoudt;
kun je innovatie in jouw organisatie ontwikkelen én (bege)leiden;
herken je de samenhang tussen organisatie-inrichting, digitale technologie, leiderschap en verandering;
heb je beter zicht op innovatieprojecten als antwoord op actuele vraagstukken;
weet je hoe je de rol van innovator pakt en daarin het verschil maakt.
De module is opgebouwd uit onderstaande 5 hoofdthema's welke worden aangeboden in 10 lesbijeenkomsten.
1. Context en strategie (week 1-2)
Je verkent de brede context van innovatie en leert denken in scenario’s. We onderzoeken hoe strategie organisaties helpt inspelen op veranderingen en hoe innovaties duurzaam kunnen worden verankerd.
2. Architectuur en inrichting (week 3-4)
We kijken hoe organisatieprincipes innovatie bevorderen of juist belemmeren. Je leert een effectieve innovatie-infrastructuur vorm te geven en krijgt handvatten voor duurzaam succes.
3. Digitale technologie (week 5-6)
Je verdiept je in digitale trends en (business)modellen. We onderzoeken hoe technologie impact heeft op organisatie-inrichting en hoe je kansen optimaal benut zonder professionals uit het oog te verliezen.
4. Leiderschap (week 7)
Wat vraagt innovatie van leiders? Je ontdekt hoe outside-in en inside-out leiderschap bijdragen aan wendbaarheid, eigenaarschap en het begeleiden van fundamentele vernieuwing.
5. Ontwikkelen en veranderen (week 9)
Innovatie is nooit eenmalig. Je leert verbeteren, vernieuwen en transformeren te combineren, en ontwikkelt vaardigheden om veranderprocessen effectief te begeleiden.
Show & Share (week 10)
Je presenteert je leer- en ontwikkelproces op creatieve wijze en blikt vooruit op jouw rol in integraal innoveren.
Het programma concentreert zich op een vijftal thema’s, die worden belicht vanuit het perspectief van het organiseren van innoveren enerzijds en het innoveren van organiseren anderzijds.
Per thema komt een aantal onderwerpen aan bod (zie onderstaande tabel).

Persoonlijk leiderschap loopt als een rode draad door de module. Bij elk thema kijk je niet alleen naar de organisatie, maar ook naar jezelf: hoe ontwikkel jij je als leider in innovatie? Je krijgt theorie, tools en praktische werkvormen om jouw persoonlijk leiderschap te verkennen, versterken en verdiepen.
De lessen vinden tweewekelijks plaats op vrijdag van 11.30 tot 16.00 uur. In de week dat er geen les plaatsvindt werk je individueel aan opdrachten.
Lesdagen
16 januari 2026 (thema Context en strategie)
30 januari 2026 (thema Context en strategie)
13 februari 2026 (thema Architectuur en inrichting)
27 februari 2026 (thema Architectuur en inrichting)
13 maart 2026 (thema Digitale technologie)
27 maart 2026 (thema Digitale technologie)
10 april 2026 (thema Leiderschap)
24 april 2026 (lesdag in te vullen door studenten / optie: innovatietour)
8 mei 2026 (thema Ontwikkelen en veranderen)
22 mei 2026 (Show & Share)
De module Integraal Innoveren is bedoeld voor professionals in het brede (semi-)publieke domein (o.m. zorg, welzijn, onderwijs, overheid, kinderopvang, sociaal werk) die zich bezighouden met innovatie. Denk aan innovatiemanagers, innovatieambassadeurs, projectleiders, beleidsmedewerkers, leidinggevenden en anderszins posities waarin innovatie centraal staat.
De module Integraal Innoveren benadrukt het integrale karakter van innoveren en is hiermee onderscheidend. Waar andere modules en opleidingen veelal het accent leggen op de wijze waarop je innovaties op een succesvolle manier initieert en organiseert in je organisatie, kijken we binnen de module Integraal Innoveren ook naar de organisatie-inrichting zélf. Veel organisaties vandaag de dag zijn gebaseerd op verouderde, achterhaalde organiseerprincipes die duurzaam innoveren in de weg staan. Binnen de module Integraal Innoveren leer je hoe je innoveren effectief vormgeeft vanuit dit integrale perspectief.
De module Integraal Innoveren is een kortdurende, toegankelijke en praktijkgerichte module. Het onderwijs is gericht op professionals die zich willen professionaliseren naast een drukke (fulltime) baan en de vergaarde inzichten direct willen kunnen toepassen. Een opleiding als de master Gezondheidsinnovatie is een volwaardige masteropleiding die twee jaar in beslag neemt en een grotere tijdsinvestering vraagt van studenten. Hier staat tegenover dat afgestudeerden van de master Gezondheidsinnovatie een volwaardig masterdiploma (MSc.) ontvangen. Na afronding van de module Integraal Innoveren ontvang je een erkend certificaat.
Je wordt toegelaten tot de module Integraal Innoveren met een afgeronde en een voor het publieke domein relevante vooropleiding. Daarnaast beschik je over (enige) werkervaring in een organisatie in de (semi-)publieke sector. Bij voorkeur kan de organisatie waar je werkt tijdens de gehele module dienen als je praktijkcontext.
De module Integraal Innoveren is geen extern geaccrediteerde opleiding. Het is immers ‘slechts’ een module. Het niveau van de module richten we wel op het niveau NLQF-6 (bachelorniveau). De kwaliteit van de module wordt geborgd door het inzetten van docenten van de master Gezondheidsinnovatie (geaccrediteerde masteropleiding). De kwaliteitssystematiek van deze master wordt toegepast op de LLO-module.
Ja, je ontvangt een certificaat van Zuyd Hogeschool na het volgen van de module Integraal Innoveren. Voorwaarde voor certificering is dat je actief hebt deelgenomen aan alle bijeenkomsten, inclusief de ‘show & share’-bijeenkomst.
We leggen verbinding met de praktijk door de theorie en leerinzichten uit de lesdagen te koppelen aan je eigen praktijkcontext rondom innoveren. Je bespreekt praktijksituaties met je medestudenten en docenten uit de opleiding om leerinzichten op te doen en te verankeren.
Ja, de 10 lesdagen zijn telkens op een vrijdag gepland, zodat je de module kunt inplannen in je eigen agenda. Je leest voorbereidende literatuur en artikelen en voert voorbereidingsopdrachten uit. Na elke bijeenkomst krijg je een opdracht mee.
De totale studiebelasting voor deze module is 130 uur, met een gemiddelde studiebelasting van 6,5 uur per week. Dit is inclusief de lestijd en omvat onder andere voorbereiding en uitvoering van lesdagen en het werken aan opdrachten.
De maximale groepsgrootte is 20 deelnemers. We zorgen ervoor dat de docenten jou en andere deelnemers ruimschoots individuele aandacht geven. Zo is er genoeg ruimte voor persoonlijke aandacht en directe interactie met de docenten én elkaar.
De module is opgebouwd uit 5 hoofdthema’s, die evenwichtig worden aangeboden in 10 lesbijeenkomsten verspreid over een periode van 20 weken.
Zuyd Hogeschool, locatie Nieuw Eyckholt Heerlen
Als je de module succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Zuyd Hogeschool. Hiervoor geldt één voorwaarde: Je hebt actief deelgenomen aan alle bijeenkomsten, inclusief de ‘show & share’-bijeenkomst.
Het gebruik en de toepassing van AI-tools wordt in de LLO-module gestimuleerd.
De totale kosten van deze module zijn 3.495 euro (vrijgesteld van BTW). Dit bedrag is inclusief studiemateriaal en catering tijdens alle lesbijeenkomsten. Catering houdt in: warme/koude drankjes met een versnapering. Laat het weten als je (dieet)wensen of andere vragen hebt.
Je bent toelaatbaar met een afgeronde en een voor het publieke domein relevante vooropleiding. Daarnaast beschik je over (enige) werkervaring in een organisatie in de (semi-)publieke sector. Bij voorkeur dient de organisatie waarvoor je werkt tijdens de gehele module als praktijkcontext. Voor de module Integraal Innoveren wordt hbo werk- en denkniveau en werkervaring in het (semi-)publieke domein aanbevolen.
Tom Brandsma is expert in digitale innovatie en oprichter van TBinnovators, waar hij zorgorganisaties helpt de zorg van (over)morgen vorm te geven. Hij is toezichthouder in de zorg, bestuurder bij Into D-mentia en verbonden aan het Lectoraat Employability van Zuyd Hogeschool.
Tom Peeters is expert op het gebied van organisatieontwikkeling en -verandering. Hij heeft zich verdiept in de transformatie van bureaucratische naar flexibele organisatiestructuren in de thuiszorg. Bespiegelingen daarop hebben geleid tot zijn promotie aan de Universiteit Maastricht (2015).
We denken graag met je mee. Heb je vragen over een opleiding of wil je samen ontdekken wat bij jou past? Stel je vraag of plan een studie-oriëntatiegesprek met een van onze coaches.
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 12:00 uur.
Lijkt deze opleiding je wat en wil je je graag aanmelden? Klik dan op onderstaande knop om naar het inschrijfformulier te gaan.