Masterclass Design Thinking

Masterclass Design Thinking

Type
masterclass
Duur
< 3 maanden
Niveau
master
Startdatum
10 september 2020
Vooropleiding
hbo
Locatie
Sittard en Maastricht
Erkenning
certificaat (eventueel in te brengen in PLIC voor behalen master degree)
Keurmerk
NVAO & CEDEO
Tijdsinvestering
7 bijeenkomsten / dagen
Lesdag
donderdag en vrijdag
Kostenspecificatie
€ 2.995,-

Design Thinking helpt organisaties het vermogen te ontwikkelen om in te spelen op een veranderende omgeving en om nieuwe manieren van werken of ondernemen te ontwerpen.

In de masterclass Design Thinking wordt de kennis en ervaring uit het economische én artistieke domein gecombineerd tot een boeiende training waarin de basis wordt gelegd voor design thinking binnen overheidsorganisaties.

algemeen
opbouw
programma

Masterclass Design Thinking

Doelgroep
Deze masterclass is interessant voor elke leidinggevende en elke netwerkende kenniswerker die nauw betrokken is bij- of leiding geeft aan verandering en innovatie.

Na dit traject kun je...

  • heb je zicht op de verschillende ontwerptheorieën en weet je deze op een goede manier in te zetten in het kader van (organisatie)ontwikkeling;
  • ben je je bewust geworden van je eigen ontwerpskills en heb je deze doorontwikkeld;
  • heb je kennisgemaakt met de tools die je in kunt zetten in het kader van Design Thinking;
  • heb je de basis gelegd voor de toepassing van Design Thinking in je eigen context. 

Je werkt aan de volgende competenties:

  • creatief denken
  • ontwerpen
  • probleemoplossend vermogen
  • innovatief vermogen

De masterclass bestaat uit 3x 2 dagen van 9.00-17.00 uur op donderdag en vrijdag. De lessen vinden plaats in Sittard en Maastricht. 
Een 7e bijeenkomst staat in het teken van presentaties van de deelnemers van hun ontwerpen aan elkaar en de beoordelingscommissie.

Aan de slag als designer…
Leren denken en werken als een ontwerper… Waarom? Omdat de uitdagingen waar je voor staat complexer worden. Organisaties vragen om meer creativiteit, een groter vermogen om te innoveren en om nog nadrukkelijker rekening te houden met de context, mogelijkheden en belangen van klanten, leveranciers, collega’s, business partners… eigenlijk met al je stakeholders. Dat vraagt steeds vaker om flexibele oplossingen en wendbaarheid en dus is het tijd voor een andere kijk op zaken en een verrijking van je skills.

Leer je eigen stijl van werken, ontwerpen en leidinggeven (verder) te ontwikkelen en hoe je anders kunt observeren, onderzoeken en beoordelen. En hoe je vanuit een nieuw perspectief tot andere ideeën en domeinoverstijgende oplossingen komt die je ook relatief snel kunt uitvoeren of (laten) realiseren. Zo ontwikkel je ontwerpvaardigheden en leer je samenwerking in een cross-over context te optimaliseren. Je gaat aan de slag met prototypes van je eigen ideeën en concepten en vertaalt die in de beroepspraktijk. De eindopdracht van deze masterclass is een ontwerp dat relevant is voor jouw organisatie.

Door wie...
De Masterclass ‘Design Thinking for managers’ is ontwikkeld door dr. Steven de Groot, lector Innovatief Ondernemen bij Zuyd Hogeschool en kerndocent van deze masterclass. Hij studeerde Bedrijfskunde en volgde de Design Academy. Drie van de zes lesdagen worden verzorgd door docenten van de Faculteit van de Kunsten Maastricht.

Deel deze pagina op